Coaching tijdens menopauze: Dit is hoe het je kan helpen

coaching menopauze

Als je een vrouw van in de 50 bent, is de kans groot dat je in de menopauze zit. De menopauze komt in het leven van elke vrouw voor. Of ze nu kinderen hebben gekregen of niet, vroeg of laat krijgen vrouwen te maken met het einde van hun maandelijkse periode en voor de meesten van hen is dat een periode waarin ze te maken krijgen met zeer ontwrichtende symptomen. Life coaching tijdens menopauze kan vrouwen helpen.

Wij geloven dat vrouwen van middelbare leeftijd deze periode van hun leven moeten beschouwen als het moment om de controle over hun lichaam, hun tijd, hun leven terug te nemen. Het kan een gelegenheid zijn om herboren te worden.

Symptomen en psychologische gevolgen

De menopauze is geen gemakkelijke rit. Slechts 20% van de vrouwen die in de menopauze komen, ervaart geen symptomen. De overige 80% kan last krijgen van opvliegers, nachtelijk zweten, stemmingswisselingen, een laag humeur, spierspanning, gewrichtspijn, een verminderd libido en nog wat meer – dat verschilt van vrouw tot vrouw – met aanzienlijke lichamelijke en psychische gevolgen. En deze symptomen kunnen invloed hebben op hun algehele welzijn en productiviteit, zowel in hun persoonlijke als zakelijke leven.

Emotionele uitdagingen

Vrouwen van middelbare leeftijd vormen de zogenaamde “sandwichgeneratie”. Zij voelen zich klemgezet tussen ouder wordende ouders die hulp en zorg nodig hebben en tienerkinderen die urenlang met de deur op slot in hun kamer zitten, waardoor hun naaste familie uit hun leven wordt geweerd. Of ze zitten zonder doel wanneer hun volwassen kinderen het “nest” verlaten.


En dit is het moment waarop een vrouw zich vaak niet meer goed voelt in haar eigen lichaam. Het vet begint zich rond de taille op te hopen; de elasticiteit en de glans van de huid nemen geleidelijk af; de invloed van de zwaartekracht op haar lichaam wordt zichtbaar. Deze uiterlijke ouderdomsverschijnselen gaan gepaard met emotionele gevolgen: het gevoel onzichtbaar te zijn, niet meer te kunnen handelen naar het uiterlijk, dit punt van het leven te zien als het begin van een onvermijdelijke aftakeling.

Wat je kunt doen

Als u in de menopauze bent en de symptomen en/of de psychologische gevolgen van de veranderingen halverwege je leven ervaart, kan een life coach je helpen om voor je lichaam te zorgen en een welzijnsprogramma uit te voeren dat regelmatige lichaamsbeweging omvat.

Regelmatige lichaamsbeweging is om vele redenen belangrijk:

  • Het kan gewichtstoename voorkomen, wat ook het risico op kanker, hartaandoeningen, hoge bloeddruk en diabetes type 2 verlaagt; het versterkt ook de botten, waardoor het risico op breuken en osteoporose afneemt.
  • Het verbetert de stemming, het zelfvertrouwen en het gevoel van eigenwaarde en voorkomt cognitieve achteruitgang en het risico op depressie.
  • Het helpt menopauze symptomen zoals opvliegers en slapeloosheid onder controle te houden: hoewel er niet voldoende onderzoek naar is gedaan, blijkt uit sommige experimenten dat vrouwen in de menopauze de ernst en de frequentie van opvliegers kunnen zien afnemen en een betere nachtrust ervaren wanneer ze dagelijks aan lichaamsbeweging doen.

 

Met de steun en begeleiding van een leefstijlcoach zul je:

  • Identificeren van nieuwe welzijn doelen. Deze kunnen betrekking hebben op afvallen of gewoon het bereiken van een gevoel van algemeen welzijn of het afleren van slechte gewoonten zoals roken of te veel drinken.
  • Een actieplan opstellen om regelmatig te bewegen en gezonde gewoonten te ontwikkelen.
  • Zorgen voor een positieve instelling om door te zetten.
  • Verantwoordelijk worden gehouden: als je een ander verantwoording moet afleggen voor je daden, motiveer je jezelf om je doelen te blijven nastreven.
  • Krijg ondersteuning bij het overwinnen van de obstakels die u ervan weerhouden consequent te zijn in uw nieuwe gedrag.

 

Een coach kan je ook helpen zelfontwikkeling te bevorderen die zal dienen als een vertrouwens- en zelfwaarderingsboost. Je leert hoe je negatief denken kunt vervangen door nieuwe positieve en op groeigerichte overtuigingen.

Op spiritueel vlak kan een coach je aanmoedigen om regelmatig mindfulness te beoefenen, wat het algemene niveau van jouw welzijn aanzienlijk zal verbeteren. Meditatie heeft bewezen positieve effecten op de stemming, de bloeddruk onder controle te houden en het niveau van stress en angst te verlagen.

De menopauze kan niet worden vermeden, maar we kunnen de verandering zonder angst omarmen en deze tijd van ons leven maken tot een tijd van trots en een gelegenheid om te groeien en te leren.