Doelen bereiken: 5 tips die je daarbij helpen

Doelen bereiken

Hoeveel mensen die in januari de tijd hebben genomen om een nieuw doel te stellen of een nieuwjaarsvoornemen te formuleren, hebben het al opgegeven, zijn zich niet meer gaan concentreren of hebben gewoonweg geen actie ondernomen om hun doel te bereiken? Doelen bereiken kan lastig zijn, wij vertellen hoe je jezelf hierin kan verbeteren en hoe een leefstijlcoach je hierbij kan helpen.

Op zoek naar een leefstijlcoach?

Vind je coach via Coachregio en kom eenvoudig in contact.

Velen van ons beginnen elk jaar met goede voornemens die al snel worden verworpen, vergeten of waaraan alleen lippendienst wordt bewezen, terwijl een minderheid doorzet en blijvende en positieve veranderingen tot stand brengt. Dit roept een belangrijke vraag op: waarom vinden sommige mensen het makkelijker om doelen te stellen en te bereiken, terwijl anderen falen – en nog belangrijker – kunnen we iets doen om ons succes te vergroten?

Laten we beginnen met te kijken waarom (voor sommigen) doelen niet werken of gedoemd zijn te mislukken.

Hoe graag willen we doelen bereiken

In een 1-op-1 coachingsessie zal de leefstijlcoach altijd aanvoelen hoe graag iemand het gestelde doel wil en bereid is de nodige acties te ondernemen om het te bereiken door te vragen: “Op een schaal van 1 – 10 (10 is optimaal) hoe graag wil je dit bereiken en hoe bereid ben je om actie te ondernemen?”

Als het antwoord minder dan een 8 is, vraag een coach vaak: “Wat moet er gebeuren om er een 8 of een 9 van te maken?”. Hij of zij doe dit omdat ze commitment wil checken en ze geïntrigeerd zijn over hoe graag en waarom de coachee dit wil.

De meeste doelen mislukken gewoon of komen niet op gang omdat:

  • We denken dat we het moeten willen;
  • We willen het om de goedkeuring van anderen te krijgen;
  • Anderen willen het meer voor ons dan wij of we geloven (op een bepaald niveau) niet dat het zo belangrijk is;

In elk van de bovenstaande gevallen is er een gebrek aan verlangen. We moeten actie willen en willen ondernemen om onze gewenste resultaten te bereiken en daarom moet het resultaat superbelangrijk voor ons zijn.

Niet op elkaar afgestemde doelen of waarden

Tijdens een recente workshop Mindfulness zei een deelnemer: “Ik geloof hierin en heb het gevoel dat meditatie me echt zou helpen, maar ik heb gewoonweg de tijd niet om te mediteren…”. Toen de life coach voorstelde om de wekker elke dag 30 minuten vroeger te zetten, antwoordde de deelnemer: “O nee, dat doe ik niet, mijn slaap is superbelangrijk voor me”.

Een ander voorbeeld hiervan zou een sporter kunnen zijn met een hoge competitiedrang of behoefte om te winnen, maar die ook een sterke waarde aan eerlijkheid en integriteit bezit. Welke van de twee wint? Wel, als ze gedwongen worden hun waarden in te leveren om te winnen, zal dat niet goed zitten en is het niet duurzaam.

Vaak zijn onze waarden en doelen niet op elkaar afgestemd. Bij het stellen van onze doelen moeten we de realiteit onder ogen zien en ons afvragen: “Wat zal/kan er nog meer beïnvloed worden doordat ik me hieraan committeer?”

Gebrek aan een plan

Een doel dat niet is opgeschreven is slechts een wens – en hoeveel van hen komen uit? Het niet ontwikkelen van een plan over de acties en de stappen die nodig zijn om je doel te bereiken betekent dat je doel gedoemd is te mislukken. Mensen zullen vaak een doel definiëren of beslissen zonder een plan te ontwikkelen over het ‘hoe’ en het ‘wat’ dat nodig is om te slagen. Doelen zijn vaak te ver weg en door het niet definiëren van de mijlpalen van succes verliezen we het momentum.

Top 5 tips om je doelen te bereiken

1. Bepaal uw doel en schrijf het op.

2. Begin bij het einde en werk naar achteren.

  • Creëer de visie: hoe zal het eruit zien als ik mijn doel bereikt heb? Wat zal ik voelen en ervaren? Wat zal ik hebben of niet hebben dat ik nu heb?
  • Breek het einddoel af. Bepaal je mijlpalen: waar moet je zijn op twaalf/negen/zes/drie maanden om je doel te bereiken binnen je tijdskader?
  • Bepaal je eerste stappen: welke acties zijn nu nodig om mijn mijlpalen van twaalf/drie/zes/negen maanden te bereiken?


3. Deel je doel
Door anderen te vertellen wat we gaan bereiken en wanneer, creëren we verantwoordelijkheid en de wil om het te bereiken van onze kant. Tenslotte vindt niemand het leuk om in de ogen van anderen als een mislukking te worden gezien.

4. Neem een coach
Een professionele leefstijlcoach zal u helpen uw doel te definiëren en uw plan effectiever te ontwikkelen. Een coach zal uw inzet testen en u verantwoordelijk houden voor uw doelen, uw plan en uw belangrijkste acties.  Als je geen coach kunt krijgen, neem dan een ‘doelmaatje’.

Mensen hebben 60% meer kans om hun doelen te bereiken als ze samenwerken met een coach of een buddy. Een doelmaatje is iemand die een vergelijkbaar doel of doelstelling heeft, die je verantwoordelijk houdt en met je samenwerkt of naast je staat. (Beschouw het als je trainingspartner).

5. Deel je successen en vier de kleine successen
Sommige doelen zijn voor de lange termijn, maar zelfs de doelen voor de korte termijn kunnen een uitdaging zijn. Om het momentum en de focus te behouden, moet u de successen onderweg vieren. Beloon het bereiken van elke mijlpaal en uw voortdurende inspanningen. Erken uw harde werk, deel uw succes met anderen en geniet van de reis!

Veel mensen ondeschatten zichzelf en kunnen m,et behulp van de bovenstaande tips hun doelen bereiken. Echter is het verstandig om een leefstijlcoach in te schakelen als je enige twijfel hebt. Hij of zij kan jou net dat duwtje in de goede richting geven om op gang te komen. Via Coachregio kom je eenvoudig in contact met veel professionelen coaches in jouw regio. Zij helpen jou een betere versie van jezelf te worden!