Emoties verwerken: 3 stappen die je helpen

Emoties verwerken

Handen omhoog als jij je emoties soms onderdrukt? Emoties worden gevoelens genoemd omdat we ze in ons lichaam ervaren, we voelen ze. Lees hier hoe je emoties verwerken het best kunt doen.

Op zoek naar een life coach?

Vind je coach via Coachregio en verder.

Wanneer je emoties onderdrukt, onderdruk je je mobilisatierespons en dan kunnen we merken dat we leven in de bevriezingsrespons. Bijvoorbeeld, velen van jullie kunnen resoneren met een gevoel van paniek wanneer je iets onaangenaams voelt en het onmiddellijk naar beneden wilt drukken om het te laten verdwijnen.

Maar helaas, als we emoties consequent onderdrukken, verdwijnen ze misschien niet, maar worden ze in plaats daarvan opgeslagen in het lichaam en bouwen ze zich op – wat zich op een gegeven moment kan uiten in lichamelijke symptomen, een gebrek aan gemak (dis-ease), stress, angst of meer negatieve gedachten – om er een paar te noemen.

Een andere manier om naar emotie te kijken is e-motion, wat energie in beweging is… dus in essentie moet het bewegen, verwerkt worden, om er doorheen te gaan!

Hier is een kort proces in drie stappen dat je altijd en overal kunt gebruiken om precies dat te doen (en het duurt maar een paar minuten).

Opmerken en benoemen

Zoals altijd is de beste plaats om te beginnen bewustwording – je bewust worden van wat je voelt en hoe je erop reageert. Oefen in het van een afstand observeren van je emoties als ze opkomen en benoem ze (bijv. Ik voel nu angst/angst) en accepteer ze zonder oordeel – wetende dat dit een normaal en natuurlijk menselijk mechanisme is. Dit zal hun kracht verminderen.

Ademhaling

Wanneer onze emoties worden getriggerd, verandert ons lichaam, en vaak verandert onze ademhaling mee. Als je bijvoorbeeld angstig bent, kan je ademhaling sneller en oppervlakkiger worden, wat de hersenen een boodschap stuurt dat er iets mis is. Concentreer je op waar je de emotie in je lichaam voelt en adem in op dat gevoel. Vind je dit lastig om zelfstandig te bereiken? Een life coach kan je technieken leren die je hierbij helpen.

Probeer vier keer in te ademen, twee keer je adem in te houden en zes keer uit te ademen – herhaal dit vijf keer. Met elke uitademing kun je jezelf toestaan om dat onaangename gevoel een beetje meer los te laten.

Uit jezelf

Een gepaste manier vinden om de emotie die je voelt naar buiten toe te uiten kan heel gezond zijn (om die energie in beweging te krijgen). Dat kan verbaal zijn tegen iemand die je vertrouwt door te delen wat je voelt – onthoud dat je een mens bent en dat anderen deze ervaringen ook hebben – er open over zijn kan zo krachtig zijn. Of het kan zijn door te schrijven, tekenen, zingen, schreeuwen, huilen of iets heel anders – het is echt persoonlijk, maar allemaal zijn ze zo krachtig.

 

Ik hoop dat deze drie stappen de kickstart zijn die je nodig hebt op je weg naar meer kalmte en evenwicht in je leven. Wees lief voor jezelf, geniet van het proces en maak het je eigen!

Als je nog een stap verder wilt gaan en nog meer krachtige mind-body tools wilt om stress en angst te overwinnen – vind dan een coach je hierbij kunt ondersteunen.