Hoe blijf je in focus mode?

focus mode

Iedereen is er momenteel druk mee; multitasking. De oorzaak die ons allemaal uit de focus mode halen en zorgen dat we uiteindelijk wel druk zijn, maar amper vooruitgang boeken.

Multitasken is de nummer één oorzaak van een gebrek aan focus in de hectische 21e eeuw. Het is een leugen die al heel lang gangbaar is die tevens zorgt voor veel onnodige stress.

Op zoek naar een coach?

Vind je coach via Coachregio en kom eenvoudig in contact.

Je weet waar ik het over heb. Je neemt deel aan een videogesprek. Je was nog niet helemaal klaar met het belangrijke werk waar je mee bezig was, dus je neemt even een paar minuten om het af te maken als het gesprek begint. Je komt terug volledig aan het gesprek en maakt een paar opmerkingen. Dan gaat je telefoon over. Terwijl je de nieuwe tekst controleert, word je meegesleurd in het controleren van je e-mail en besluit je een paar e-mails te beantwoorden die dringend lijken.

Terwijl je weer volledig bij het gesprek bent, vraagt de organisator iedereen naar zijn mening over wat er zojuist is voorgesteld. De persoon voor je antwoordt dat het allemaal rationeel en redelijk lijkt, dus je antwoordt hetzelfde. In die tijd was je in staat om deel te nemen aan het gesprek, je belangrijke opdracht af te maken en dringende e-mails te beantwoorden. Niet slecht toch?… Of eigenlijk, best slecht?

In 2009 gaf universiteitsprofessor Clifford Nass – die een groot voorstander was van multitasking – zijn studenten vragenlijsten om te bepalen hoe vaak ze multitaskten. Wat bleek, hoge multitaskers werden op elke maatstaf overtroffen. Ze overtuigden zichzelf (en de wereld) ervan dat ze er goed in waren, maar ze waren gewoon “belabberd” in alles, zo luidde Nass’ conclusie.

Multitasking ondermijnt resultaten. Het verlaagt de productiviteit tot wel 50%. Chronische multitaskers ontwikkelen ook een vertekend beeld van hoe lang het duurt om een taak uit te voeren en geloven bijna altijd dat het langer duurt dan in werkelijkheid het geval is. Ze nemen ook slechtere beslissingen en maken meer fouten. Waarom? Omdat ze de voorkeur geven aan de nieuwste informatie, zelfs als hun oude informatie relevanter is. Dat is een veelvoorkomend cognitief vooroordeel dat het ‘beschikbaarheidsvooroordeel’ wordt genoemd.

Chronische multitaskers zijn over het algemeen gestresst en geneigd relaties te beschadigen. Houd dit in gedachten de volgende keer dat je in de verleiding komt om op je telefoon te kijken tijdens een afspraakje.

Wat maakt multitasking zo inefficiënt?

Wat gebeurt er als we twee dingen tegelijk doen? Het is eenvoudig. Onze hersenen verdelen de aandacht. Verschillende hersengebieden verwerken de gegevens voor verschillende taken. Dit is waarom we kunnen praten en lopen op hetzelfde moment. Er is geen interferentie.

Maar, hier is het addertje – je bent niet echt gefocust op beide activiteiten. En dat is een probleem, want focus is een voorwaarde voor prestatie.

Het ene gebeurt op de voorgrond en het andere op de achtergrond. Lopen is een geautomatiseerd proces zodat we ons kunnen concentreren op wat we zeggen. Maar, let op wat er gebeurt als je autorijdt, het kan zijn dat je moet stoppen met praten tegen je passagier als het verkeer druk wordt of als er plotseling iets gebeurt op de weg.

Aangezien uw hersenen een taak-switcher zijn, geen multitasker, waarom zou u die biologie niet in uw voordeel gebruiken, en uw taken ook in volgorde organiseren?

De eenvoudigste dingen zijn vaak het efficiëntst!