Gezondheid is Rijkdom

gezondheid is rijkdom

Als er één ding is dat we allemaal kunnen meenemen uit lockdown, dan is het wel dat onze algemene gezondheid en ons welzijn van cruciaal belang zijn.

Er is nog nooit een betere gelegenheid geweest om na te gaan hoe het met ons gaat, onze gezondheid en ons welzijn is een levensgebied dat enorm wordt onderschat bij het meten van individuele verbeteringen en het effect daarvan op al onze levens.

Het heeft laten zien hoe cruciaal gezondheid en onze economie voor ons allemaal zijn, het beïnvloedt het weefsel dat ons dagelijks leven samenhoudt. De twee zijn zo nauw met elkaar verbonden. We hebben kunnen zien hoe de essentie van relaties en de snelheid waarmee onze economie functioneert, onderhevig zijn aan onze eigen leefstijl, gezondheid en ons eigen welzijn.

De lockdown en sociale distance zijn noodzakelijke stappen geweest om infecties te bestrijden, maar heeft ook geleid tot een vertraging van de productie en de fabricage.

De economische structuur van de wereld kan op de knieën worden gebracht, als gezondheidszorg die is afgestemd op hoe wij ieder voor zich zelfzorg toepassen, in ons leven is en kan worden verweven.

Een pandemie kan een omgeving creëren die trager en minder productief is, waardoor elke industrie, dienst, huishouden en gemeenschap onder druk komt te staan.

Deze tragere, meer weloverwogen omgeving kan dus worden gebruikt om positieve winst te boeken in onze algemene gezondheid en welzijn. Een langzamer tempo geeft ons de gelegenheid om enkele van de fundamentele gezondheidsbevorderende voordelen en veranderingen te verkennen die we allemaal gemakkelijk in ons leven kunnen aanbrengen en volhouden.

Dat wil niet zeggen dat we dit moeten benaderen met een gevoel van angst, maar met een gevoel van waardering en viering van onze eigen gezondheid en welzijn als het geschenk dat het is. Niet een zes weken durend afslankprogramma, of een dieet dat ons bepaalde dingen belooft en als het voorbij is, is het voorbij.

We kunnen allemaal een verschil maken door op heel eenvoudige manieren beter met onze eigen gezondheid om te gaan in onze dagelijkse levensstijl. Indien dit op eigen kracht niet helemaal lekker op gang komt, kan een leefstijlcoach je hierbij helpen.

Stel je eens voor wat er zou kunnen veranderen als de helft van de bevolking zich zou toeleggen op kleine, eenvoudige veranderingen in hun gezondheid en levensstijl. Stel je eens voor wat het effect zou zijn op de kwaliteit, de lengte van het leven, de vermindering van ziekten, infectiebestrijding, de druk op de gezondheidszorg, om er maar een paar te noemen.

Twee zeer onthullende barometers van waar we staan met onze algemene gezondheid is ons energieniveau, en de kwaliteit van onze slaap.

Ons energieniveau wordt voornamelijk beïnvloed door de kwaliteit van ons voedsel, dat zowel de brandstof als het medicijn is dat ons lichaam en ons immuunsysteem nodig hebben om effectief te functioneren. Voedsel geeft ons fysieke en mentale energie. Het is de stof die wordt afgebroken om ons de bouwstenen te geven de individuele kracht om ziekte te bestrijden.

We zijn allemaal individuen en één maat past niet iedereen, het vinden van ons evenwicht is relatief aan onze gezondheid, onze perceptie en relatie tot voedsel, en aan hoe we kleine eenvoudige verbeteringen in ons dagelijks werk en gezinsleven kunnen doorvoeren.

Duurzaamheid van elke verandering zal er van persoon tot persoon anders uitzien.

Daarom kan een rigide aanpak die niet past bij onze gezondheid en levensstijl leiden tot diëten en of extremen in aanpak.

Het bereiken van de juiste balans voor jou is iets dat wat tijd, overweging, oefening en zelfevaluatie vereist. Alleen al het bewust opmerken van waar je lichaam op reageert en hoe bepaalde voedingsvoordelen op je inwerken, is een levenslange leermogelijkheid.

Onze eigen relatie met voedsel kan er een zijn die complex is. Als gevolg van de kindertijd, of keuzes gemaakt op basis van voedingsmiddelen die samenhangen met een bepaalde levenservaring. Deze ervaring kan verantwoordelijk zijn voor individueel ontwikkelde attitudes die onze huidige voedselkeuzes bepalen. Die houdingen en keuzes kunnen ons goed van pas komen, maar het kan ook betekenen dat we ze moeten afstemmen op waar we nu staan en op wat we in onze toekomst willen zien.

Regelmaat is de sleutel tot positieve resultaten. Zijn we in staat om deze verandering in ons werkende leven en onze levensstijl vol te houden?

Dit is geen lijst van ‘do’s’ en ‘don’ts’, het is een uitnodiging die de mogelijkheid biedt tot een grotere investering, gebaseerd op de verbazingwekkende impact en winst die we zelf ontdekken. We zouden ons meer bewust kunnen worden van ons individuele gezondheidsmanagement door te leren en te ontdekken wat ons drijft, met meer levendigheid en een gevoel van welzijn.

Dit is een eenvoudige uitnodiging om in de komende twee of drie weken een paar eenvoudige verbeteringen door te voeren. Veranderingen die u kunnen helpen om u meer verbonden te voelen, meer energie te hebben, beter te concentreren en beter te slapen.

Wat is er niet leuk aan?

Met een beetje kom je al een heel eind!

Hier zijn een paar eenvoudige maar enorm effectieve gezondheidsveranderingen die levensveranderende voordelen kunnen hebben:

 

1. Drink dagelijks meer water. Gewoon helder, schoon water zal je gezondheid enorm stimuleren, het spoelt je interne systeem. Je kunt er een handvol bevroren bessen, citroen, gember, limoen en verse munt aan toevoegen. OF hou het gewoon simpel! Het belangrijkste is dat je er een gewoonte van maakt om altijd een flesje sportwater bij je te hebben en het gedurende de dag regelmatig te drinken.

 

2. Vervang chocoladerepen door een handvol noten (ongezouten) of bonenproteïne zoals geroosterde kikkererwten. Als dit een stap te ver voor je is, een carob coated flapjack die fruitsuiker bevat.

 

3. Verminder de inname van zout en suiker.

 

4. Neem ten minste twee verse groenten op in uw hoofdmaaltijd. Diepvriesgroenten zijn een alternatief. Slablaadjes zijn gemakkelijk en kunnen ook individueel worden toegevoegd om een interessant bijgerecht, lunchbox of hoofdgerecht te maken.

 

5. Appels en kaas zijn een geweldig tussendoortje voor onderweg, te vervangen door de lactosevrije alternatieve kaas voor zuivelintolerantie. Probeer zo weinig mogelijk te eten voor het slapengaan (idealiter twee uur of meer voedselvrij laten).

 

6. Ontspan een uur of langer voordat u naar bed gaat.

 

7. Zorg voor frisse lucht door elke dag 10-20 minuten te gaan wandelen. Het gaat hier om regelmaat, niet om het aantal stappen dat u zet, maar om wat gemakkelijk vol te houden is. Alles langer dan 10-20 minuten is een bonus!

 

Word je bewust van je lichaam, de reacties die je voelt en de veranderingen die deze kleine maar eenvoudige stappen kunnen hebben. Alleen al het opmerken van de voordelen zal je helpen om meer betrokken te raken bij je zelfzorg en in staat te zijn een groter evenwicht in je gezondheid en levensstijl te bereiken.

Hoe kan coaching mij helpen?

Coaching is een individueel proces; een leefstijlcoach kan enkele van de gezondheidsvoordelen onderzoeken die je relatie met voedsel voor het leven kunnen veranderen. Het geeft je de mogelijkheid om meer te leren over je voedselrelatie en de triggers die balans of onbalans in jouw gezondheid en levensstijl zouden kunnen creëren.

Coaching geeft je de mogelijkheid om meer over jezelf te leren, een ervaring die een permanent bewustzijn is dat ons in staat stelt om te blijven groeien en leren op een positieve en transformerende manier.