Herstellen van burnout: De ultieme gids

Herstellen van burnout

Burn-out ontstaat wanneer je gedurende lange perioden veel stress ervaart. Het is niet noodzakelijkerwijs de stress die komt van een paar dagen lang werken om een deadline te halen en dan in het weekend veel te slapen om te herstellen. Het komt van maanden, of zelfs jaren van je lichaam dat op vlucht of gevecht reageert en in feite veel meer doet dan onze geest en ons lichaam aankunnen.

Als je het gevoel hebt dat je voortdurend gestrest en uitgeput bent, je je doelen niet bereikt en je niet helemaal jezelf voelt, dan ben je niet de enige.

Een paar weken geleden bevond ik me precies in deze situatie. Ik had meer dan negen maanden heel hard gewerkt, zowel professioneel als thuis; ik was uitgeput, gestrest, gedemotiveerd en begon me af te vragen wat de zin van het leven was. Mijn maag deed constant pijn, wat ik ook at, en elke dag voelde het alsof ik helemaal niet had geslapen, zelfs als het me lukte om een paar uur mijn ogen dicht te doen. Ik probeerde vitaminesupplementen, voedselgevoeligheidstests, bloedtests, noem maar op en de dokters konden niets verkeerds met me vinden.

Het kwam allemaal tot stilstand op een zondagochtend toen ik op het terras zat en probeerde te ontspannen door naar een geleide meditatie te luisteren. Het was een prachtige zonnige dag en ik kon me maar niet ontspannen, toen drong het als een baksteen tot me door – “Ik kan zo niet doorgaan en ik kan niet werken totdat ik dit heb opgelost, wat het ook is”. Het enge is dat ik het niet zag aankomen.

Gelukkig was ik in staat om binnen vijf weken volledig te herstellen en ik zal met jullie delen hoe ik dat zelfstandig heb gedaan. Mocht je het lastig vinden dit zelfstandig te doen, dan kan een burnout coach of een stresscoach je hierbij helpen en sturen.

Wat op dat moment het meest effectief zal zijn, is vrij nemen. Het klinkt contra-intuïtief, maar jezelf weghalen uit de omgeving die de stress veroorzaakt om te herstellen wat hersteld moet worden, is de beste manier om snel te herstellen. Gebruik je vakantiedagen, als je in loondienst bent, kijk dan naar het ziektebeleid van je bedrijf – een paar weken zijn genoeg om te herstellen als je ze opeenvolgend opneemt.

Hier is een gids met wat je moet doen als je vrij neemt:

Wees geduldig

Het heeft me een paar weken gekost om me weer mezelf te voelen. De eerste dagen van mijn verlof waren moeilijk omdat ik nog steeds de symptomen van langdurige stress ervoer. Wees lief en geduldig met jezelf en onthoud dat het beter zal gaan.

Laat de negatieve gevoelens los

De eerste dagen dat ik vrij was, had ik veel last van schuldgevoelens en angst, wat het herstel alleen maar moeilijker maakte. Ik moest hard werken om het feit te internaliseren dat ik niet goed was en dat ik het verdiende om een tijdje vrij te hebben. Uiteindelijk verdween het schuldgevoel.

Verbeter je slaap

Als je gestrest bent geweest, heb je waarschijnlijk niet goed geslapen. Ik dacht dat ik goede slaapgewoonten had, maar pas toen ik een burn-out kreeg, ontdekte ik hoeveel meer ik moest rusten om me de volgende ochtend goed te voelen. Dit was het belangrijkste waardoor ik me beter ging voelen.

  • Zorg voor verduisterende gordijnen/jaloezieën als er te veel licht in je kamer is.
  • Ga elke dag op dezelfde tijd naar bed, ook al val je niet meteen in slaap, maak er een gewoonte van om op dezelfde tijd naar bed te gaan. Zet een uur voordat je wilt gaan slapen een alarm op je telefoon en bereid je voor – je zult verbaasd zijn hoe lang het kan duren voordat je klaar bent.
  • Leg je telefoon en andere elektronische apparaten een uur voordat je naar bed gaat weg. Het licht op de apparaten verstoort je interne klok en voorkomt dat je snel in slaap valt.
  • Verminder of elimineer je cafeïne-inname – vergeet niet dat chocolade, thee en andere voedingsmiddelen cafeïne kunnen bevatten, dus het is beter om ze niet voor de middag te nuttigen. Ik dronk altijd twee koppen koffie en heb er één vervangen door cafeïnevrije koffie, en zelfs die kleine verandering maakte al een enorm verschil.
  • Beperk de alcoholconsumptie – vooral voor het slapen gaan, zelfs één glas wijn kan een verschil maken in hoe uitgerust je je voelt na het slapen.
  • Ga minstens één keer per dag naar buiten – zonlicht helpt je lichaam om een consistent circadiaan ritme aan te houden – alle processen die moeten plaatsvinden zodat je lichaam weet wanneer het naar bed moet gaan en wanneer het wakker moet worden.

Bewegen en sporten

Als je dat nog niet hebt, begin dan met lichaamsbeweging. Het hoeft niet inspannend te zijn, een stevige wandeling buiten zal herstellen van burnout echt bevorderen. Het is ook goed als je last hebt van angsten of negatieve gevoelens.

Houd het simpel

Ik heb een lijst gemaakt van de activiteiten die energie wegnemen en van de activiteiten die energie aan mijn leven toevoegen. Daarna heb ik de energievretende taken vereenvoudigd of helemaal geschrapt. Bijvoorbeeld, in plaats van plastic bakjes die met de hand moeten worden afgewassen, heb ik glazen bakjes gekocht die in de vaatwasser kunnen. Ik realiseerde me dat zelfs kleine dingen veel stress veroorzaken.

Zeg Nee met vriendelijkheid

Een van de redenen dat ik in burnout-land belandde was het feit dat ik op bijna alles ja zei, toen ik een lijst maakte van de dingen die een must waren in mijn leven – zoals eten en douchen – realiseerde ik me dat de to do-lijst niet zo eng is als ik dacht en dat het leven niet zo druk hoeft te zijn dat ik er niet meer van geniet.

Accepteer hulp

Een andere reden waarom ik op dit punt belandde was dat ik alles alleen wilde doen – wat ik het supervrouwsyndroom noem – toen ik me eenmaal realiseerde dat ik hulp kon aanvaarden en dat ik hulp en steun waardig was, begon mijn stressniveau steeds meer af te nemen en hierdoor werd herstellen van burnout makkelijker.

Conclusie herstellen van burnout

En ten slotte, zoek steun – praat met je coach, vrienden of familie over je ervaring en laat hen je door het proces heen helpen. Soms voel je je al beter als je alleen al over de situatie praat.