5 kleine veranderingen om je leven te verbeteren

leven drastisch veranderen

Een onderzoek uit 2015 schetst een nogal somber beeld van ons collectieve geluksniveau: slechts een kwart van ons vindt dat onze carrière op de goede weg is, slechts 7% van ons is zeer tevreden met hoe we eruit zien, en twee vijfde van ons vindt dat onze huidige relatie achteruitgaat of geen toekomst heeft. 

Alle reden om te zorgen dat we ons leven een positieve verandering teweeg gaan brengen!

Op zoek naar een vitaliteitscoach?

Vind je coach via Coachregio en kom eenvoudig in contact.

Er gloort echter een sprankje hoop aan de horizon. 70% van ons denkt dat het veranderen van één klein ding in ons leven een groot verschil kan maken voor ons geluksniveau. Het probleem is echter dat we geen idee hebben waar we moeten beginnen.

 

Nou, wij zijn hier om te helpen, want kleine veranderingen kunnen echt een verschil maken. Probeer de suggesties hieronder – ze kunnen een enorme impact hebben op uw gevoel van welzijn.

1. Neem een gezond ontbijt

Volgens een onderzoek slaat tweederde van de Nederlanders regelmatig het ontbijt over. Als u lid bent van de ‘No-Breakfast Club’, bewijst u uzelf wellicht een slechte dienst: uit onderzoek blijkt dat het beginnen van uw dag met een voedzame maaltijd enorme voordelen oplevert voor uw geestelijke en lichamelijke gezondheid. Als je dit juist moeilijk vindt, dan kan een vitaliteitscoach jou hierbij ondersteunen.

 

Voedsel is tenslotte brandstof. Als je je hersenen en lichaam van energie voorziet met een ontbijt, kun je je beter concentreren, productiever werken en heb je een beter humeur.

 

En als je het ontbijt overslaat omdat je calorieën aan het tellen bent, ben je misschien jezelf aan het saboteren: studies hebben aangetoond dat mensen die ontbijten meer gewicht verliezen dan degenen die elke ochtend honger lijden.

2. Loop regelmatig

De meeste mensen weten dat beweging goed voor ze is, maar toch haalt 80% van ons nog steeds niet het door de overheid aanbevolen activiteitenniveau. U hoeft niet het trainingsregime van een Olympiër aan te gaan. Alleen een dagelijkse wandeling kan al aanzienlijke voordelen opleveren: een groter gevoel van eigenwaarde, verbeterde hersenen, meer energie… de lijst is eindeloos.  

3. Toon vaker vriendelijkheid

Hoe vaak doet u iets aardigs voor iemand anders? Zelfs de hardvochtigen onder ons zouden ernaar moeten streven om elke dag een willekeurige daad van vriendelijkheid te verrichten. Onderzoek toont aan dat deze daden van liefde zowel de gever als de ontvanger ten goede komen.

 

Vriendelijkheid geeft ons niet alleen een goed gevoel over onszelf. Het vermindert ook gevoelens van pijn, stress, angst, depressie… en zelfs bloeddruk! Hoe meer we doen voor anderen, lijkt het, hoe gelukkiger we zelf zijn.

4. Zet je telefoon uit

Het is niet verwonderlijk dat we vergroeid zijn geraakt met onze smartphone: toegang tot e-mail, kaarten en schattige kattenvideo’s, waar we ook zijn, kan enorm nuttig zijn voor onze productiviteit en ons welzijn.

 

Maar de constante aanwezigheid van onze telefoons kan ook negatief zijn. In een onderzoek zei bijna driekwart van de volwassenen dat frequente telefoonmeldingen hen stress bezorgen, en 81% gaf toe belangrijke en plezierige activiteiten te onderbreken om hun berichten te checken. Telefoons schaden ook onze productiviteit op het werk doordat ze voortdurend onze aandacht opeisen en onze concentratie verstoren.

 

De volgende keer dat u veel werk moet doen of op een evenement bent waar u met vrienden en familie van wilt genieten, kunt u proberen uw telefoon uit te zetten en op te bergen.

 

Een ander goed moment om wat afstand te nemen van Siri is ’s avonds, vooral in de laatste 90 minuten voordat je naar bed gaat. Dit komt omdat het blauwe licht in telefoonschermen de delen van onze hersenen verstoort die nodig zijn om te slapen, wat resulteert in moeite met inslapen en een lagere alertheid de volgende ochtend.

5. Ga mediteren

Er zijn veel voordelen aan het proberen van meditatie. Regelmatig mediteren kan zowel je gevoel van eigenwaarde als je zelfbeheersing vergroten. Het kan ook je geheugen verbeteren, je helpen te multitasken en je creatiever maken.

 

Mensen die mediteren melden ook hogere niveaus van emotionele intelligentie, medeleven en positiviteit, en voelen zich minder eenzaam, gestrest, depressief en angstig. Uit een onderzoek bleek zelfs dat meditatie effectiever was dan morfine bij het wegnemen van emotionele en fysieke pijn.