Neem een mentale gezondheidsdag

mentale gezondheid

De meeste mensen hebben in meer of mindere mate te maken met stress, angst, depressie en andere negatieve effecten op de mentale gezondheid.

Op zijn minst kennen we allemaal stress, of het nu komt door ons werk, ons gezinsleven, onze relaties of andere levensfactoren. Terwijl lagere stressniveaus beheersbaar kunnen zijn, kunnen verhoogde stressniveaus leiden tot een slechte geestelijke gezondheid of burn-out als er niets aan gedaan wordt. Als je je overweldigd voelt door stress, is het misschien tijd voor een dag voor je mentale gezondheid.

Op zoek naar een leefstijlcoach?

Vind je coach via Coachregio en kom eenvoudig in contact.

Wat is een 'dag van mentale gezondheid'

Hoewel een mentale gezondheidsdag er van persoon tot persoon anders uitziet, verwijst de term naar de tijd die een individu neemt om afstand te nemen van zijn verantwoordelijkheden, meestal op het werk, om op te laden. In definitie is een mentale gezondheidsdag “een dag die een werknemer vrij neemt van het werk om stress te verlichten of nieuwe vitaliteit op te doen.”

Waarom een mentale gezondheidsdag nemen?

Tijd nemen om je op te laden, stress te verlichten en je mentale gezondheid aan te pakken is essentieel om een burn-out te voorkomen. Burn-out is wanneer mensen moeite hebben om een doel te blijven vinden in hun werk, emotioneel, fysiek en mentaal uitgeput zijn door hun stress, of zich te uitgeput voelen om hun beste werk te doen. Geestelijke gezondheidsdagen kunnen fungeren als een reset-knop die werknemers helpt hun motivatie te hervinden, zich opnieuw te concentreren op wat ze levensverlengend vinden, en de dingen die voor hen liggen vanuit een sterke positie aan te pakken.

Hoe vraag je er een aan?

Als je werkgever het welzijn van zijn werknemers belangrijk vindt en wil beschermen, is het misschien niet zo’n groot probleem om een vrije dag te vragen. Waarschijnlijk telt de dag dan als een ziektedag of een vakantiedag. Aan de andere kant kan het vragen om een mentale gezondheidsdag moeilijk zijn als je werkgever geen prioriteit geeft aan jouw mentale en emotionele gezondheid. Als je denkt dat je werkgever negatief zal reageren op je verzoek om een dag mentale gezondheid, vraag dan gewoon een standaard ziektedag aan of gebruik vakantiedagen.

 

Pas op dat je je vrije dagen niet te snel opgebruikt; het is het beste om de mentale gezondheidsdagen over het jaar te spreiden.

Hoe kan je je mentale gezondheidsdag maximaliseren

Neem voldoende rust

Probeer de nacht ervoor voldoende te slapen om u voor te bereiden op een Dag van de Geestelijke Gezondheid. Slaap en rust zijn essentieel voor het behoud van een goed mentaal en emotioneel welzijn. Als je het meeste uit deze dag wilt halen (en er het meeste profijt van wilt hebben), kun je het beste de avond ervoor niet te laat opblijven en de dag ervoor uitslapen.

Eet goed

Hoewel het verleidelijk is om te genieten van je favoriete junk food snacks, is het beter om zowel geest als lichaam te versterken met voedzaam voedsel op een dag als deze. Dit zal u voorzien van een toename van zowel fysieke als mentale energie om het meeste uit uw dag te halen.

Werk aan je hersenen

Mentale stimulatie is belangrijk om een burn-out te voorkomen. Neem je mentale gezondheidsdag om een interesse te verkennen en je hersenen te stimuleren. Probeer te vermijden dat je het grootste deel van de dag naar de televisie of je telefoon kijkt. Werk aan een puzzel, lees een boek, schets de boom aan de overkant van de straat, doe een project thuis, of doe een activiteit die uw interesses weerspiegelt en u aan het denken zet.

Praat met je naasten

Gebruik deze vrije dag als een excuus om contact te maken met positieve invloeden in je leven. Overweeg een familielid op te bellen of te lunchen met een goede vriend. Besteed bewust wat tijd aan mensen die je tank vullen en bijdragen aan je mentale gezondheid in plaats van te praten met mensen die je stress kunnen verergeren.

Doe iets leuk voor jezelf

Maak van de gelegenheid gebruik om jezelf te trakteren op iets waar je normaal misschien niet aan toekomt. Probeer te vermijden dat je grote sommen geld uitgeeft of iets te gedetailleerd plant, want dat kan nog meer stress opleveren. Breng in plaats daarvan wat tijd buiten door, haal je favoriete kopje koffie, neem deel aan een yogales tijdens werktijd, of bezoek een speciale locatie die je niet vaak kunt bezoeken. Sta jezelf toe te genieten.

Als je af en toe een dagje voor je mentale gezondheid neemt, kun je een emotionele, fysieke en mentale burn-out voorkomen.