Motivatie vinden: op deze manieren zal jij jezelf motiveren!

motivatie vinden

Hoe vaak heb je gewacht tot je gemotiveerd genoeg bent voordat je iets gaat doen? Ontdek hoe en waar jij motivatie vandaan kunt halen om hier voortaan direct mee aan de slag te gaan! Zelfstandig of met behulp van een coach.

Op zoek naar een leefstijlcoach?

Vind je coach via Coachregio en kom eenvoudig in contact.

Het is voor veel mensen zo dat ze motivatie nodig hebben om ergens aan te kunnen beginnen. Het is een feit dat als we alleen dingen zouden doen wanneer we gemotiveerd zijn, er veel niet gestart zal worden, laat staan bereikt. Wat je huidige prioriteit ook is, je kunt niet verwachten dat motivatie er altijd direct is, want uiteindelijk zullen er dagen zijn dat je niet gemotiveerd bent, en dat je je niet energiek voelt.

 

Leiders zullen niet altijd gemotiveerd zijn, maar ze zullen begrijpen hoe belangrijk het is om leiding te geven. Volgelingen zullen naar hen opkijken en verwachten dat zij inspireren, en die inspiratie stelt hen in staat zich gemotiveerd te voelen.

 

Als je naar jezelf kijkt – en naar het ontwikkelen van zelfleiderschap – is er een extra belang aan hoe je ervoor zorgt dat je begint. Als je eenmaal begint, zal de motivatie stromen, je zult zelfs moeite hebben om te stoppen!

 

Motivatie kan extern zijn, zoals wat je beloning zal zijn, wat ga je bereiken? Of intern, het gevoel dat het van binnen opwekt. Motivatie heeft zijn plaats, maar in plaats van te zoeken naar motivatie, zoek naar discipline. Het is minder sexy dan motivatie, maar ik geloof dat het meer impact heeft. Discipline zorgt ervoor dat je doet wat je moet doen, zelfs als je er geen zin in hebt.

 

Laten we eens kijken naar lichaamsbeweging: de motivatie zal het verlangen zijn naar fitness, lichaamsbeeld, algemene gezondheid of een ander motief. Maar er zullen ongetwijfeld dagen zijn dat je het gewoon niet kunt opbrengen om te gaan sporten. Dit is volkomen natuurlijk – er is niets mis mee als iemand zich gedemotiveerd voelt.

 

Maar, om op koers te blijven en dat doel te bereiken dat je je gesteld hebt, zal elke sessie zijn rol spelen. Discipline zal ervoor zorgen dat je jezelf naar je training sleept, en meestal, als je daar eenmaal bent, zal je motivatie aanslaan! Het gevoel dat het opwekt zorgt voor die intrinsieke (interne) motivatie.

Hoe kun je zelfdiscipline ontwikkelen?

Laten we eens kijken naar strategieën hoe je zelfdiscipline ten behoeve van me motivatie kunt ontwikkelen.

1. Begrijp en ontwikkel je gewoontes

Zoveel van wat we gedurende de dag doen, doen we op de automatische piloot. Zonder het zelfs te beseffen, kan ons succes ontsporen als gevolg van zelfsabotage.

Gewoontes zijn cruciaal in ons dagelijks leven; als we bij alles wat we doen zouden moeten nadenken, zou dat erg vermoeiend zijn! Deze zijn geprogrammeerd via herhaalde patronen en kunnen diep verankerd zijn. In het begin hoef je er niets aan te doen, je hoeft ze alleen maar vast te leggen en te begrijpen wat ze triggert.

 

Werk aan de trigger en vind manieren om ervoor te zorgen dat de trigger niet wordt overgehaald, of dat de trigger op een ander doel wordt gericht voor een ander resultaat.

 

Ik heb de gewoonte om de voedselkast door te spitten als ik me verveel. Als ik dit combineer met verleidingen zoals hieronder, dan kan dit een recept zijn voor een ramp als ik aan mijn fitnessdoelen werk. Ik weet dat verveling de trigger is, dus ik kan mijn takenlijst aanvullen en als een taak saai is, voeg ik er een leuk element aan toe.

2. Plan vooruit

Beslissingen nemen kost energie. Ik weet het, want ik ben een behoorlijk goede uitsteller geweest, en die gewoonte doorbreken laat meer energie stromen. Het maakt tijd vrij. Als je vooruit plant, laat je je energie gaan naar wat belangrijk is op het juiste moment.

 

Stel dat je tegen jezelf zegt dat je ’s ochtends gaat hardlopen, maar je maakt je hardloopspullen niet klaar. Je wordt wakker en moet een beslissing nemen, dan moet je je kleren vinden. Er staan al hindernissen in de weg. Ze lijken misschien niet groot, maar als het je aan motivatie ontbreekt, ga je niet hardlopen.

 

Leg je spullen de avond ervoor klaar, maak je weg vrij. Als je wakker wordt, liggen de kleren klaar en is het een stuk makkelijker om te gaan.

 

“Als je je niet voorbereidt, bereid je je voor om te falen.”

 

Vind je juist dit onderdeel lastig? Een leefstijlcoach is dan bij uitstek geschikt om jou hierbij te ondersteunen.

3. Verwijder verleidingen

Een of twee verleidingen zijn niet zo erg en kunnen worden overwonnen met wilskracht, maar om deze voortdurend te moeten overwinnen wordt vermoeiend werk. Uiteindelijk zal je wilskracht afnemen en zal je discipline zwaar op de proef worden gesteld.

 

Discipline is niet zeggen: “Ik sta mezelf niet toe die koekjes te eten”, het kan zijn: “Ik zal ervoor zorgen dat ik gedisciplineerd ben om ze niet eerst te kopen, of er bij in de buurt te zijn.”

4. Zorg voor juiste brandstof

Als je niet de juiste brandstof binnenkrijgt, zul je niet in staat zijn om optimaal te presteren.

 

Eet regelmatig kleine maaltijden. Waarom? Als je grote maaltijden eet, is de kans groot dat je een voedselbaby krijgt. Je lichaam stuurt dan bloed naar je maag om de spijsvertering te bevorderen. Het verteringsproces verbruikt veel energie die je ergens anders voor zou kunnen gebruiken, zoals gedisciplineerd blijven of werken aan je doelen. Door die grote maaltijden voel je je moe, ineengezakt en heb je geen zin om je druk te maken!

 

Of je eet suikerrijk voedsel, wat betekent dat je een uitbarsting van energie hebt, maar daarna weer afkickt en geen energie meer hebt. De balans in je levensstijl is cruciaal.

5. Wees niet té streng voor jezelf

Ik heb al eerder gezegd dat discipline niet sexy is, of niet aantrekkelijk lijkt, vergeleken met motivatie. Motivatie geeft je een goed gevoel, een opgewekt gevoel en over het algemeen een veer in je step.

 

Discipline lijkt het tegenovergestelde. Mensen associëren discipline over het algemeen met jezelf dwingen om iets te doen. Terwijl motivatie lijkt alsof iets je meeneemt voor een plezierige rit.

 

Discipline betekent niet dat je jezelf moet afstraffen omdat je iets niet doet. Discipline kan plezierig zijn. Als je echt moeite hebt om gedisciplineerd te blijven, vraag jezelf dan af of de opoffering het echt waard is voor wat je wilt bereiken?

 

Succes betekent dat er een offer of een aantal offers gebracht moeten worden. Je kunt niet alles doen, dus iets of gebieden van je leven moeten er misschien onder lijden.

 

De vraag is echt: “Wat ben ik bereid op te offeren om X te bereiken?

 

 

Vergeef jezelf als dingen niet volgens plan gaan. Anders zal je energie negatief zijn en een zware last voelen! Poets jezelf neer, begrijp waarom het wel/niet is gebeurd en zoek nieuwe manieren om ermee om te gaan!