Waarom kan ik niet multitasken?

multitasken

Als je, zoals ik, bent opgevoed om te geloven dat we kunnen multitasken, vind ik het vervelend om het je te zeggen, maar je hebt een hoop onzin te horen gekregen over multitasken. In dit artikel geven we antwoord op de vraag: Waarom is multitasken en fabel?

Waarom is multitasken een fabel?

Het is onmogelijk om meer dan één ding tegelijk goed te doen. Het enige wat er dan gebeurt is dat je met borden blijft draaien.

Ken je de oude circus act? Iemand zette een bord op een stok en draaide het rond zodat het op de stok bleef, en dan zette hij er nog een op en nog een tot er verschillende stokken met draaiende borden waren, en de artiest moest zich van de ene stok naar de andere haasten om de borden draaiend te houden. Het lukte je maar net om de borden draaiende te houden in plaats van één taak te volbrengen.

Focus

Je moet je concentreren. Het is gemakkelijk om te denken dat sommige mensen van nature beter zijn in focussen dan anderen, maar dat is niet zo. Concentratie vergt oefening – het is niet iets dat je hebt, maar iets dat je doet.

Je moet je focusspieren opbouwen zodat het een tweede natuur wordt om één ding tegelijk te doen. Je moet je concentreren op één ding in plaats van een taak uit te voeren en te denken aan het volgende dat je moet doen of wat je straks gaat eten.

Overweldiging

Als je je mentaal aan het haasten bent om de borden draaiende te houden, kun je je niet concentreren op datgene waar je nu mee bezig bent. Je bent verstrikt in het denken over alle items op je to-do lijst en je wordt overweldigd door hoeveel je nog moet doen. Maar je doet ze nu niet allemaal, in deze seconde, je doet er maar één van, dus concentreer je daar op.

Focussen op één taak per keer ( de zogenaamde focus mode)heeft meerdere voordelen. Je kunt de taak in een veel kortere tijd afkrijgen als je je erop concentreert, waardoor je meer tijd overhoudt om naar de volgende taak te gaan. Ook heb je een veel helderder geest omdat je je hoofd niet vertroebelt met alle items op je lijst en je dus beter kunt werken aan de taak die voor je ligt in plaats van afgeleid te worden.

Afleiding

Jim Kwik, een breincoach, zegt dat focus ’s ochtends begint als je voor het eerst wakker wordt en dat de meeste mensen vergeten zich te concentreren als ze naar hun telefoon grijpen. Kwik zegt: “Als je wakker wordt, ben je in een ontspannen staat van bewustzijn – dat is het meest ontspannen gevoel dat je de hele dag zult hebben,” zegt hij.

“Als je je apparaat pakt, bedraad je je hersenen voor twee dingen – voor afleiding, en dan iets wat nog erger is, reactie.” Deze afleiding gaat dan door gedurende de dag.

Denk er eens over na, hoe vaak kijk jij op je telefoon? Of verlies je stukken tijd op Facebook of Instagram? En klaag je dan dat je overdag niet genoeg tijd hebt om te doen wat gedaan moet worden?

Kwik zegt dat mensen hun afleidingsspier opbouwen (in plaats van hun focusspier) als ze proberen veel taken tegelijk te doen. In plaats van te multitasken, wisselen ze van taak, springen ze rond en krijgen ze niets goed gedaan. Het is beter om een bepaalde tijd te reserveren om te zitten en je te concentreren op de taak die je aan het doen bent en dan een pauze in te bouwen – dit wordt de ‘Pomodoro methode’ genoemd.

Wat is de Pomodoro techniek?

Pomodoro is een methode voor timemanagement die over de hele wereld wordt gebruikt. Het idee werd eind jaren 80 ontwikkeld door Francesco Cirillo en maakt gebruik van een timer om de tijd op te delen in specifieke intervallen – ongeveer 25 minuten – onderbroken door korte pauzes. Cirillo gebruikte een keukenwekker in de vorm van een tomaat om deze techniek toe te passen toen hij nog student was, en daar komt de naam vandaan.

Het idee is dat je een taak besluit te doen en dan de timer instelt. Je werkt aan de taak totdat de timer afgaat en dan markeer je de tijd die je hebt besteed op een stuk papier. Dan neem je een korte pauze van drie tot vijf minuten en dan zet je de timer en begint opnieuw. Als je vier rondes van dit gedaan hebt, neem je een langere pauze van 15 tot 30 minuten.

Dit klinkt zo vanzelfsprekend, nietwaar? Iedereen kan dit doen, natuurlijk, maar doet u het ook?

Hoe kan dit helpen?

Jezelf ‘toestemming’ geven om korte pauzes te nemen (om wat te drinken te maken, op Facebook te scrollen of op en neer te springen) helpt om het beloningssysteem in onze hersenen te activeren. Een langere pauze nemen aan het einde van een uur of zo helpt je om je werk door te komen en te genieten van nog een paar ‘leuke’ dingen in je dag.

Als je deze methode toepast, zul je uiteindelijk productiever zijn en zal je uiteindelijk alles afkrijgen wat u moet doen en meer vrije tijd hebben.

Waarom je niet kan multitasken (man óf vrouw)

Je hebt misschien geloofd in de ‘druk is druk’-mentaliteit, maar van taak veranderen kost je juist tijd. Je hersenen moeten zich elke keer aanpassen als je van taak verandert. Het kan tot 15 minuten duren om je te heroriënteren, en het kan tot 40% langer duren om af te maken wat je aan het doen bent in vergelijking met je te concentreren op één taak tegelijk.

Michael Jordan, de basketbalspeler, wordt beschouwd als de beste speler die ooit heeft geleefd. Maar er wordt gezegd dat zijn gave niet was dat hij hoog kon springen, snel kon rennen of een basketbal kon schieten. Zijn gave was dat hij volledig aanwezig was. Hij concentreert zich op wat hij aan het doen is in deze minuut. En hij doet het goed.

Dus, neem een sprong en zet je telefoon uit terwijl je je concentreert. Schakel meldingen uit zodat je niet wordt afgeleid door elke e-mail die binnenkomt en laat je niet verleiden door sociale media. Focus is de vijand van multi-tasking en net als met alles geldt ook hier: hoe meer je oefent om je te concentreren op wat je op dit moment aan het doen bent, hoe beter je daarin wordt.