Hoe om te gaan met negatieve feedback op het werk

negatieve feedback

Hoe goed je ook presteert op het werk, iedereen krijgt wel eens negatieve feedback. Technisch gezien is feedback feedback, wij zijn degenen die het beoordelen als positief of negatief. Feedback gaat over onszelf verbeteren, zelfs als dat betekent dat we de goede dingen die we doen moeten blijven doen. 

Toch kan negatieve feedback je een slecht gevoel geven met onzekerheid en faalangst op de werkvloer als gevold. Ook hierbij kan loopbaancoaching helpen.

Als negatieve feedback je op die manier beïnvloedt, let dan goed op de onderstaande tips om je beter voor te bereiden (en overweeg om met een coach, of zelfs therapeut, te werken om het probleem bij de wortel aan te pakken). Hier zijn dingen die je kunt doen voor, tijdens en na het ontvangen van feedback.

Voordat je feedback krijgt

Verander je mindset over negatieve feedback
Zie het als opbouwend of ontwikkelingsgericht; bedoeld om je te helpen verbeteren of effectiever te zijn (zelfs als het op een onhandige, minder-dan-ideale manier aan je wordt gegeven). Ja, dit vereist een beetje mentale gymnastiek. Er wordt vaak gezegd dat feedback een geschenk is (stel je een mooi ingepakte doos voor). Denk er op die manier over, zodat wanneer het komt je dat visuele hebt om je te gronden in het positieve.

 

Bepaal welke feedback je jezelf zou geven
Denk proactief na over de gebieden die je zou kunnen verbeteren om je effectiviteit op dit moment te vergroten. De kans is groot dat je weet welke feedback anderen je waarschijnlijk zouden geven (en soms zijn we strenger voor onszelf dan anderen zouden zijn). Wat zou je jezelf adviseren om anders te doen om te verbeteren? Hoe zouden sommige van je sterke punten je kunnen helpen die verbeteringen aan te brengen?

 

Denk na over je eerdere ervaringen met het ontvangen van feedback
Wat dacht je en hoe voelde je je? Wat was het aan die feedback dat je dat gevoel gaf? Waar deed het je aan denken in je verleden? Wat zei je tegen jezelf over die feedback? Plaats jezelf in de schoenen van de ander en denk na over zijn of haar perspectief bij het geven van die feedback. Het kan vaak zijn wat we ons voorstellen of veronderstellen over de feedback dat ons bedreigt, meer dan de feedback zelf.

 

Luister om te begrijpen, niet om te reageren of te verdedigen. Adem terwijl je luistert om aanwezig te blijven en niet reactief te worden. Probeer te begrijpen wat de ander zegt.

Tijdens het feedbackproces

Luister, haal adem, luister
Luister om te begrijpen, niet om te reageren of te verdedigen. Adem terwijl u luistert om aanwezig te blijven en niet reactief te worden. Probeer te begrijpen wat de andere persoon zegt. Mijn executive coaching cliënten vinden dat gewoon knikken het luisteren aanduidt en hen de tijd geeft om zichzelf te bedaren en hun aandacht te richten op wat er gezegd wordt in plaats van het vieze gevoel van binnen.

 

Stel vragen om beter te begrijpen
Zoals Stephen Covey decennia geleden al zei: “probeer eerst te begrijpen voordat je begrepen wordt”. Vraag hen om het nog eens te herhalen (voor het geval je het de eerste keer niet gehoord hebt omdat je luisterde naar de stemmetjes in je hoofd die jezelf verdedigden). Vraag om specifieke voorbeelden om je te helpen het te begrijpen. Stel, op een nieuwsgierige toon, vragen over wat ze je zien of horen doen dat je prestaties belemmert, zoals:

  • Zijn er gedragingen die niet effectief zijn?
  • Wat zeg ik dat dat effect heeft?
  • Wat stel je specifiek voor dat ik doe of zeg?
  • Hoe moet ik het anders doen of zeggen om te verbeteren?

 

Dit soort vragen kan zelfs mensen die slecht zijn in het geven van feedback helpen om beter te worden ook kan een loopbaancoach je hierbij goed verder helpen.

 

Erken dat je de feedback hebt gehoord
Herhaal wat u gehoord hebt, zodat u kunt bevestigen dat u het ontvangen hebt zoals bedoeld. Zeg de andere persoon dat u weggaat en nadenkt over hoe te reageren op zijn feedback. Afhankelijk van de feedback, de situatie en de persoon die het tegen u zei, kunt u zeggen dat u terug zult komen om het verder te bespreken of uw verbeteringen te delen. Zeg dank je wel (ook al is het maar een bedankje omdat je je zorgen maakt over je prestaties).

Na het ontvangen van feedback

Beslis bewust waar je de feedback naartoe ‘neemt’
Deze tip slaat terug op het idee van ons slecht voelen over onszelf wanneer we negatieve feedback ontvangen. Er zijn verschillende ‘lenzen’ waardoor je de feedback kunt ‘zien’. Je kunt het zien op gedragsniveau (vandaar dat je vraagt wat ze je zien of horen doen, om ze te laten focussen op het geven van feedback over gedrag). Aan de andere kant kun je het zien op een identiteitsniveau, dat je een slecht persoon bent of niet goed genoeg bent voor de rol.

 

Beslis wat je aanneemt
Zoals met elk geschenk, kun je beslissen of je het aanneemt of niet. Ten eerste, zoek de 2% waarheid in de feedback. Misschien ben je het niet eens met wat de persoon zegt, maar vaak zit er toch ergens 2% waarheid in. Je had een impact, en in het geval van negatieve feedback, was het een ineffectieve impact. Hoe die impact is geïnterpreteerd door de ‘gever van de feedback’ is misschien niet helemaal onnauwkeurig. Zet je ego en zelftwijfel opzij, welke waarheid zit er in de feedback die hij voorstelt? Ten tweede, beslis of je iets met de feedback gaat doen.

 

Afhankelijk van de feedback, de situatie en de gever van de feedback moet je bewust beslissen wat het beste is voor jou persoonlijk, voor je prestaties en mogelijk voor je carrière. Tot slot, als je besluit dat alles of een deel ervan relevant is, ontwikkel dan een actieplan om het te verbeteren. Je hebt er al ideeën van gekregen toen je vroeg wat je anders zou kunnen doen om effectiever te zijn.

 

Follow-up indien nodig
Misschien wil je een follow-up doen met de persoon die je de feedback gaf om meer duidelijkheid te krijgen door meer vragen te stellen. Het kan geen kwaad om er nog eens op terug te komen om meer te begrijpen of om suggesties te krijgen over wat je beter kunt doen. Je kunt ook laten weten wat je met de feedback doet, als je al iets doet.

 

Nogmaals, dit hangt sterk af van de situatie, de feedback en wie die gegeven heeft. Enkele van de positieve kanten van dit doen zijn: de persoon in kwestie positief stimuleren om feedback te blijven geven, een feedbackcultuur creëren, laten zien dat je hen en hun opmerkingen waardeert, en mogelijk dat ze meer waardering voor je krijgen omdat je je impact serieus neemt.

Onthoud dat, net zoals jij misschien moeite hebt gehad met het ontvangen van negatieve feedback, anderen dat misschien ook hebben. Houd daar rekening mee als je anderen feedback geeft. Houd het gericht op dingen die ze kunnen veranderen, zoals gedrag, vaardigheden en capaciteiten. Word niet persoonlijk, geef geen feedback op identiteitsniveau. Formuleer het als ontwikkelingsgericht en spreek je intentie uit om hen te helpen hun doeltreffendheid te verbeteren.

 

Zoals hierboven aangegeven kan een loopbaancoach je in dit soort gevallen coachen over hoe je het beste met deze negatieve feedback om kunt gaan.