Persoonlijk ontwikkelingsplan

Persoonlijk ontwikkelingsplan

Momenten zoals oud en nieuw of een verjaardag zijn de perfecte momenten om je leven op de schop te nemen en te proberen de beste versie van jezelf te worden die je kunt zijn. Een life coach is de beste persoon om je hierbij te helpen, maar niet iedereen is klaar om deze stap te zetten.

Als je er nog niet klaar voor bent om een coach in de arm te nemen, hebben we een ontwikkelingsplan in zes stappen bedacht dat je zelf kunt doen, in het comfort van je eigen huis. Dit programma is gemakkelijk uit te voeren en zal je echte resultaten opleveren.

Je hebt een pen, notitieblok en je toewijding nodig en daar ga je!

Ben je er klaar voor? Laten we beginnen!

Op zoek naar een leefstijlcoach?

Vind je coach via Coachregio en kom direct in contact.

6 stappen persoonlijk ontwikkelingsplan

Stap één
Een leefstijlcoach of life coach zit helemaal vol met positiviteit. Hij of zij concentreert zich zelden op het negatieve, maar voor deze oefening willen we dat jij dat wel doet. Maak een lijst in je notitieboekje van alle dingen in je leven waar je ongelukkig over bent. Maak een lijst van alles. Bijvoorbeeld:

  • Ik heb overgewicht.
  • Ik haat mijn baan.
  • Ik ben eenzaam.

 

Stap twee
Kies nu één van de punten die je hierboven hebt opgesomd om aan te werken. Slechts één. Neem dat ene punt en maak er een positief doel van. Bijvoorbeeld, gebruikmakend van de lijst hierboven:

  • Ik wil graag afvallen.
  • Ik wil graag een nieuwe baan.
  • Ik wil graag een vriendin.

 

Stap drie
Nu wil ik graag dat je dit doel tastbaar maakt. Daarmee bedoel ik specifiek. Gebruik weer de voorbeelden hierboven en maak je doel specifiek:

  • Ik wil graag afvallen – Ik wil graag een kilo kwijt.
  • Ik wil graag een nieuwe baan – Ik wil graag een baan in de IT-verkoop.
  • Ik wil graag een vriendin – Ik ga beginnen met daten.

 

Stap vier
Nu je je doel specifiek hebt gemaakt, wil ik graag dat je een datum noemt waarop je je doel wilt bereiken. Bijvoorbeeld:

  • Ik wil graag afvallen – Ik wil graag een steen kwijt zijn in maart 2022.
  • Ik wil graag een nieuwe baan – Ik wil graag een baan in de IT-verkoop in juni 2022.
  • Ik wil graag een vriendin – Ik wil graag daten tegen april 2022.

 

Stap vijf
De volgende stap is het nemen van je doel en het op te splitsen in babystapjes. Dus, bijvoorbeeld:

Ik wil graag afvallen – Ik wil graag een steen kwijt zijn in maart 2022.

De babystapjes kunnen zijn:

  • Ik zal 30 verschillende gezonde recepten vinden.
  • Ik zal alleen eten met behulp van mijn gezonde recepten.
  • Ik zal een fitnesshorloge kopen.
  • Ik zal ervoor zorgen dat ik elke dag minstens 5.000 stappen loop.
  • Ik zal een persoonlijke trainer inhuren en hem één keer per week zien.
  • Ik zal thuis vier HIIT-workouts per week doen, als aanvulling op het bovenstaande.

Je kunt een datum toevoegen waarop je elke oefening moet hebben voltooid. Bijvoorbeeld:

  • Ik zal 30 verschillende gezonde recepten vinden voor half januari 2022.
  • Ik zal alleen eten met behulp van mijn gezonde recepten tegen 31 januari 2022.
  • Ik zal een fitnesshorloge kopen tegen het einde van de eerste week van januari 2022.

 

Stap zes
Stap zes is de eenvoudigste en meest effectieve van alle stappen, maar voor sommigen de moeilijkste. Het is beginnen. Er zijn verschillende methoden die een life coach zal gebruiken om je op weg te helpen en gemotiveerd te houden, maar als je het zelf thuis doet, zul je zelf moeten beginnen en motiveren.

De beste manier om dit te doen? Begin.

Begin nu met stap één en blijf doorgaan. Zo simpel is het.

We hopen dat je dit nuttig vond, we hebben geprobeerd om het proces om doelen te bereiken zoveel mogelijk te vereenvoudigen zodat je dit gemakkelijk thuis kunt doen zonder de hulp van een leefstijlcoach.

Veel succes!