3 manieren om je persoonlijke grenzen te beheren

Persoonlijke grenzen

Persoonlijke grenzen zijn als de hekken van een tuin. Ze helpen ons om onze ruimte te onderscheiden van die van anderen. Als ze eenmaal staan, zijn we vrij om te bepalen wie we binnenlaten, met wie we over het hek praten, en natuurlijk – wie helemaal niet welkom is. Ze stellen ons in staat om op een veilige en toelaatbare manier met anderen om te gaan.

Op zoek een goede coach?

Vergelijk coaches en kom eenvoudig in contact.

Gezonde relaties van goede kwaliteit zijn gebouwd op duidelijke en begrepen persoonlijke grenzen. Een life coach of relatiecoach bespreekt dit onderwerp tijdens een intakegesprek of eerste sessie vaak met de coachee.

In dit proces worden verwachtingen voor de samenwerking vastgelegd, persoonlijke grenzen worden duidelijk gedefinieerd en het vertrouwen tussen de coach en de coachee ontwikkelt zich.

Wanneer persoonlijke grenzen niet zijn vastgesteld, slecht zijn ontworpen, of verkeerd worden begrepen, kunnen er snel problemen ontstaan. Voorbeelden van dergelijke gevallen zijn:

  • Persoonlijke grenzen zijn aangenomen in plaats van onderhandeld en vastgesteld.
  • Er is een verandering in de omgeving en de persoonlijke grenzen zijn niet herzien.
  • De persoonlijke grenzen die er zijn, zijn slecht meegedeeld en onduidelijk.

Door de steeds veranderende COVID-19-regels zijn veel persoonlijke grenzen op de proef gesteld. Het hele gezin werd erdoor getroffen. De omgeving was voor velen ingrijpend veranderd en ze hadden niet de tijd genomen om hun persoonlijke grenzen te herzien, te onderhandelen en opnieuw vast te stellen. Pas wanneer je dit proces hadden doorloopt, zul je merken dat dingen makkelijker worden.

Persoonlijke grenzen zijn ook een regelmatig terugkerend thema voor mensen die op zoek zijn naar coaching. Sommige coaches adviseren deze drie manieren, die de neiging tot misverstanden en frustratie in relaties verminderen. Deze manieren zijn:

1. Communiceer je persoonlijke grenzen aan het begin van een relatie

Dit werkt als een filter om te bepalen of de relatie in de eerste plaats in dienst staat van beide partijen.

2. Herzie en communiceer persoonlijke grenzen regelmatig

Dit zorgt voor relevantie en dat de betrokken partijen duidelijk blijven over wat ze zijn.

3. Bereid je voor op komende verschuivingen in de omgeving die van invloed kunnen zijn op persoonlijke grenzen

Dit stelt de betrokken partijen in staat om pro-actief te zijn met het ontwerpen van nieuwe persoonlijke grenzen, door ze klaar te hebben om in te gaan op het moment dat de verandering plaats gaat vinden.

Ik begrijp dat deze manieren op korte termijn tot een aantal uitdagende gesprekken kunnen leiden. Op de lange termijn zorgen ze er echter voor dat relaties voor beide partijen van nut blijven, of dat nu thuis is of op het werk.

Ze bieden een plan van aanpak voor het beheren van de persoonlijke grensafscheidingen zoals de hekken van onze tuinen. Zodat we kunnen genieten van onze tijd met degenen die we uitnodigen. We kunnen voedende gesprekken voeren met onze buren en degenen die ongewenst zijn (of worden) rustig van het terrein verwijderen.