Uitstelgedrag: 7 manieren om dit te overwinnen

uitstelgedrag

Uitstelgedrag wordt gedefinieerd als “de handeling waarbij iets wordt uitgesteld”. Wanneer mensen uitstellen, kiezen ze er actief voor om iets anders te doen in plaats van wat ze eigenlijk zouden moeten doen. Dit is hoe je het tegengaat en hoe een leefstijlcoach of life coach jou hierbij kan helpen.

Op zoek naar een leefstijlcoach?

Vind je coach via Coachregio en kom eenvoudig in contact.

Uitstelgedrag voelt vaak niet goed; het kan demotiverend en frustrerend aanvoelen. Hoewel uitstelgedrag meestal inhoudt dat je dingen doet die makkelijker en leuker zijn dan wat je eigenlijk zou moeten doen, gaan die activiteiten waarschijnlijk gepaard met schuldgevoelens of eventuele paniek omdat je die ene opdoemende taak nog steeds niet hebt gedaan.

 

Tijdens periodes van uitstelgedrag kunnen mensen afdwalen; inchecken bij oude vrienden, scrollen op Instagram tot je hart het toelaat, surfen op het web voor dingen waarvan je nooit wist dat je ze nodig had in je leven en het lezen van artikelen over hoe te stoppen met uitstelgedrag…de draaikolk kan eindeloos zijn. Uiteindelijk voelt het niet zo goed en brengt het je niet waar je wilt zijn.

Dus, hoe overwin je uitstelgedrag?

Om te beginnen moet je precies vaststellen welke taak je uitstelt en of het iets is waar je voor jezelf aan werkt of iets waar je voor iemand anders aan moet werken, bijvoorbeeld voor een betaalde baan of klant.

 

Taken voor persoonlijke doelen
Als het iets is waar je aan werkt voor een persoonlijk doel, kunnen de volgende tips je helpen:

 

1. Begin met het einde voor ogen: wat is het langetermijndoel waar je naar streeft; neem jezelf daar mee naartoe en visualiseer de toekomst precies zoals je het wilt hebben, hoe je je zult voelen, hoe het leven eruit zal zien als je dit grotere doel hebt bereikt. Dit is een kans om eerlijk tegen jezelf te zijn – als je je niet enthousiast voelt over de toekomst in relatie tot dit doel, dan wil je misschien dingen herzien en opnieuw definiëren waar je heen wilt.



2. Als je hebt besloten dat je doel iets is wat je echt wilt en je gelooft dat je het kunt bereiken, plan het dan achterstevoren en denk na over hoe de taak die je nu uitstelt, gaat bijdragen aan je einddoel. Als je eenmaal je passie voor het doel weer hebt aangewakkerd, zul je je weer enthousiast voelen om de klus te klaren. Vraag jezelf af wat het gevolg zal zijn als je deze taak nu niet uitvoert, en welke impact dit zal hebben op je doel?



3. Als je nog steeds moeite hebt om de klus te klaren – vraag jezelf dan af of er een betere manier is om de taak uit te voeren; misschien sleep je je hielen omdat je denkt dat het saai is – hoe zou je er wat plezier in kunnen brengen? Denk specifiek na over wat je tegenhoudt – voelt het te riskant? Te alledaags? Ben je misschien een beetje bang om te falen? Als je een beperkende overtuiging ziet die je tegenhoudt, moet je daar eerst iets aan doen, want: “Of je nu denkt dat je het kunt, of dat je denkt dat je het niet kunt, je hebt gelijk” – Henry Ford.



4. Vraag jezelf af of de reden dat je misschien aan het uitstellen bent, is omdat je je overweldigd voelt door de taak die voor je ligt. Moet je de taak opsplitsen in kleinere componenten – als het voelt als een olifant, zal het zich gedragen als een olifant en waarschijnlijk moeilijk te verplaatsen zijn.



5. Meer praktisch, zet een timer en neem regelmatig pauzes. Kijk eens naar de ‘Pomodoro-techniek’ – het is een geweldig tijdmanagementsysteem – of zoek een ander systeem dat voor jou werkt.



6. Leg verantwoording af – is er iemand aan wie je verantwoording kunt afleggen? Zo ja, vraag om hulp en zoek iemand om je aan te houden.



7. Plan een beloning voor als je klaar bent met de taak – misschien een kopje koffie gaan drinken of een aflevering van je favoriete show kijken – bedenk hoeveel leuker het zal zijn als je het werk af hebt.

 

Taken voor iemand anders

Dat is allemaal goed advies als het iets is waar je voor jezelf aan wilt werken, maar wat als het iets is waar je voor iemand anders aan werkt, zoals een werkgever? Dan is het misschien meer een plicht dan een persoonlijk doel. In aanvulling op de bovenstaande tips:



1. Laat de ongewenste taak niet de rest van de dag bederven of doorlopen tot in de avond – neem de macht terug uit de situatie waar je niet in wilt zitten. De rest van je dag zal zoveel aangenamer zijn als je het nu gewoon afkrijgt.



2. Of eerlijk gezegd, accepteer gewoon dat je actief gaat uitstellen; uitstel weg, spreek met jezelf af dat je ervoor kiest om uit te stellen omdat je weet dat de druk om het werk af te maken je uiteindelijk zal bereiken. Als je iemand bent die goed onder druk kan werken, kan je de macht terugnemen, geef jezelf toestemming om uit te stellen en geniet ervan! Laat het schuldgevoel varen en wacht gewoon tot de druk je bereikt.

Mochten de bovenstaande tips je niet helpen bij het overwinnen van uitstelgedrag, probeer dan een hulp te vragen aan een leefstijlcoach. Lees hier precies wat een leefstijlcoach doet: Wat doet een leefstijlcoach?