Wat is een burnout?

wat is een burnout

Wij hebben waarschijnlijk meer dan 20 artikelen over burn-out gelezen en elke keer krijgen we een ander antwoord. Daarom hebben we dit artikel geschreven om voor eens en voor altijd duidelijkheid te scheppen. Mocht je bovendien last hebben van verschijnselen van een burnout, dan kan een burn out coach je hierbij helpen.

Het schijnt dat burnout in 1974 voor het eerst als probleem werd erkend door Herbert Freudenberger, een Duits-Amerikaanse psycholoog, in een tijdschrift over psychologie, getiteld ‘Burnout’.

Hij richtte de schijnwerper op de werkplek, waarbij hij de archaïsche praktijken van bedrijven belichtte, die leiden tot extreme stress, geestesziekten en in sommige gevallen zelfmoord.

Burn-out op de werkvloer

Veel bedrijven zien nu in dat er een probleem is met burn-out en veranderen de werktijden en introduceren secundaire arbeidsvoorwaarden. Maar voor veel bedrijven is het aanbieden van extraatjes voor het personeel, zoals gratis koffie en yoga, niet de oplossing.

Dit komt omdat het onderdeel kan worden van de kantoorcultuur die 12-urige werkdagen verheerlijkt, en een verwachting om e-mails en berichten te beantwoorden op asociale uren en in het weekend.

Volgens een Brits breed onderzoek in 2018 door de Mental Health Foundation had bijna driekwart van de meer dan 4.500 ondervraagde volwassenen – 74% had zich op enig moment in dat jaar zo gestrest gevoeld dat ze “overweldigd of niet in staat waren om het aan te kunnen”.

Een goede vriendin van mij was in 2013 was advocaat met een jong gezin. Ze had een flexibel arbeidscontract, maar haar manager had geen begrip voor werkende moeders en vond het niet eerlijk tegenover de rest van het team om haar werk aan hen over te dragen op de dag dat zij niet op kantoor was. Als gevolg daarvan werkte ze meerdere dagen per week 12 uur per dag om haar achterstand in te halen. Ze werkte haar lunchpauzes door, want als ze het waagde er een te nemen, kreeg ze die duivelse blik van haar manager. Het duurde niet lang voordat haar prestaties eronder begonnen te lijden en haar manager vertelde haar dit met veel plezier.

Ondanks het feit dat ze al 14 jaar voor het bedrijf werk en er een zeer goede reputatie heeft, raakte ze die snel kwijt, voelde zich nutteloos en het duurde niet lang voordat ze een simpele menselijke fout maakte – ze stuurde een e-mail naar de verkeerde klant. Hoewel er niets vertrouwelijks aan de e-mail was gehecht, had ze de gegevensbescherming geschonden. Ze werd als een speer het gebouw uitgejaagd, geschorst met behoud van salaris voor meer dan een week terwijl een volledig onderzoek plaatsvond.

Tijdens haar schorsing werd de stress zo erg omdat ze niet kon slapen, niet kon eten, naar de fles greep, stopte met sporten (wat ze normaal graag deed) en zichzelf afsloot. Ze overtuigde zichzelf ervan dat ze nutteloos was en dat ze haar baan zou verliezen, en dat als ze dat zou doen, ze haar hele leven had weggegooid omdat ze een mislukking was.

Tijdens de disciplinaire hoorzitting kreeg ze een laatste schriftelijke waarschuwing, maar haar manager maakte haar duidelijk dat ‘wij geen mensen zijn, wij zijn robots’. Ze was die uitspraak nooit vergeten, want vanaf die dag kreeg ze paniekaanvallen, maar ze kon het niemand vertellen, omdat ze zich op dat moment belachelijk voelde en niet wist wat er met haar gebeurde. 

Ze was zo bang om nog een fout te maken dat ze uiteindelijk in elkaar zakte en met spoed naar het ziekenhuis werd gebracht.

Door de stress kon ze niet meer terug naar haar werk, en wat nog erger was, ze kon nog drie jaar lang niet eens in de buurt van het centrum van de stad komen zonder een of andere angstaanval te krijgen. Ze moest een baan zoeken dichter bij huis voor veel minder loon, maar achteraf gezien maakte dat niet uit, want na verloop van tijd vond ze zichzelf terug en iedereen om haar heen waardeerde dat ook. Het was duidelijk dat ze een inzinking had gehad.

In 2016 werd ze geheadhunt voor een fantastische baan terug in weer in de stad. Door de de methodes en behulp van een burnout coach voelde ze zich inmiddels sterk genoeg om de functie te accepteren en de eerste 9 maanden genoot ze intens van de baan. Ze won zelfs de prijs van Werknemer van het Kwartaal in de eerste 3 maanden van haar dienstverband, wat haar gevoel van eigenwaarde een boost gaf.

Om haar angst om naar de stad te gaan te verminderen, fietste ze elke dag naar haar werk, maar in 2017 kreeg ze een ernstig fietsongeluk, waardoor ze 20% kans had om te overleven. Ze moest ongeveer 6 maanden vrij nemen van werk als gevolg van haar fysieke verwondingen. Toen ze terugkwam, begon het proces van burn-out opnieuw.

Hoe ga je ermee om?

Er werd haar voortdurend gevraagd wanneer ze weer helemaal beter zou zijn en weer op volle toeren zou kunnen draaien. Al haar werk moest worden gecontroleerd en werd elke dag bekritiseerd; er was een totaal gebrek aan empathie en begrip voor de verwondingen die ze had opgelopen.

Deze verhoogde druk om lichamelijk beter te worden van haar extreme verwondingen deed haar paniekaanvallen terugkeren en had een impact op haar slaap, eten en algemene geestelijke gezondheid.

Het bedrijf had zich voorgenomen om werknemers te steunen die worstelden met enige vorm van geestelijke gezondheid. Maar zodra ze werd gediagnosticeerd met een episodische depressie als gevolg van het trauma dat ze had opgelopen en de stress op het werk, kreeg ze te horen dat ze een te groot risico vormde voor het bedrijf en moest ze in feite vertrekken.

Sinds haar vertrek heeft ze het tot haar missie gemaakt om burn-out aan te pakken en met zowel individuen als bedrijven te werken om dit te verhelpen.

Hoe weet ik of ik in de buurt van een burn-out kom?

Hoe kun je een pauze inlassen en er iets aan doen voordat je burnout raakt? Denk eens na over deze vragen:

  • Is je stemming veranderd?
  • Heb je een verandering opgemerkt in je eet- of drinkgewoonten? Drink je meer cafeïne?
  • Ben je gestopt met sporten?
  • Is je nachtrust aangetast?
  • Drink je meer alcohol?
  • Is je sociale leven aangetast?
  • Werk je langer – neem je misschien je werk mee naar huis?
  • Werk je in je vrije tijd?
  • Heb je een to-do lijst zo lang als beide armen?
  • Denk je altijd aan je werk?

Als je op minstens twee van deze vragen ‘ja’ hebt geantwoord, zijn dit misschien vroege tekenen van burn-out.

Wat te doen?

Wees niet te streng voor jezelf – er is niet één juiste manier om een burn-out te voorkomen. Je moet een lijst met strategieën opstellen en die uitproberen voordat je erachter komt wat het beste bij jou en je levensstijl past.

Toegeven of accepteren dat je een burn-out hebt, is geen teken van zwakte. Het is ook geen excuus. Wat je wel kunt doen om een burn-out te voorkomen is zelfzorg. Zelfzorg wordt vaak als egoïstisch beschouwd omdat het kan betekenen dat je jezelf op de eerste plaats zet, iets waar de meesten van ons niet goed in zijn. Doe elke dag iets voor jezelf; al is het maar 10 minuten en neem een pauze van het scherm, vooral tijdens de lunchpauze.

Zowel individuen als bedrijven spelen een rol bij het voorkomen van een burn-out.

Bedrijven moeten in staat zijn om proactief te reageren op de behoeften van hun werknemers, systemen en structuren die burn-out in de hand werken. Als werknemers meer gefocust en betrokken zijn en meer zelfvertrouwen hebben, zullen ze meer mentale en emotionele ruimte hebben om voor zichzelf te zorgen.

Werknemers moeten doelen hebben. Ze moeten overwegen om meer van iets te doen, minder van iets, ergens mee te beginnen en ergens mee te stoppen. Als individu heb je controle. Het grootste waar we controle over hebben in de wereld zijn we zelf.

Een cruciale tip om een fysieke en emotionele burn-out te voorkomen is prioriteit te geven aan gezond eten, lichaamsbeweging en betere slaapgewoonten. Het is mogelijk om lichaamsbeweging in te passen in je dagelijkse werkroutine. Je hoeft niet naar de sportschool te gaan om actief te zijn.

Stel grenzen op het werk en leer om ‘nee’ te zeggen. Je kunt niet alles doen, maar je kunt ook ‘ja’ zeggen tegen de dingen die je wilt doen.

Het belangrijkste is dat je steun krijgt als je je overweldigd of gestrest voelt. Werknemers moeten het gevoel hebben dat ze hierover met iemand op het werk kunnen praten en niet veroordeeld of gediscrimineerd worden. Een probleem met de geestelijke gezondheid mag niet anders worden behandeld dan een probleem met de lichamelijke gezondheid. Werknemers moeten weten dat ze iemand kunnen vertrouwen en daarom is een bewustmakingsopleiding over geestelijke gezondheid op het werk zo belangrijk.

Tot slot, vergeet niet dat je een mens bent – niemand is perfect. Schrijf op wat voor jou het belangrijkste is om te bereiken en maak er een gewoonte van om die taken prioriteit te geven.

“Verwar mijn slechte dagen niet als een teken van zwakte. Dat zijn juist de dagen waarop ik het hardst vecht”