4 manieren om de zelfontwikkeling van je kind te stimuleren

zelfontwikkeling van je kind

Het lijkt erop dat de wereld overstroomt door gesprekken over hoe mensen te helpen hun volledige potentieel te bereiken. In feite is dat waar life coaching over gaat – ongeacht de context – mensen helpen om hun volledige potentieel te ontdekken, te plannen en actie te ondernemen. We weten dat wanneer mensen zich op hun best voelen, ze meer tevreden en gedreven zijn en meer kans hebben op een hoger niveau van welzijn.

Op zoek naar een kindercoach?

Vind je coach via Coachregio en kom eenvoudig in contact.

Natuurlijk wil je dat ook voor je eigen kind. Maar een kindercoach inhuren om met je kind te werken vind je misschien voor je gevoel overbodig. Wat kun je dan wel doen?

De theorie

De psychologe Mia Kellmer Pringle schetst in haar boek Needs of Children, oorspronkelijk gepubliceerd in 1975 en nu wereldwijd toegepast door kinderrechtenorganisaties, op basis van haar onderzoek vier ontwikkelingsbehoeften waaraan volgens haar vanaf de geboorte moet worden voldaan. Als je stappen onderneemt om zo volledig mogelijk aan deze behoeften te voldoen, zal dat het vermogen van een kind ondersteunen om zijn of haar volledige potentieel te bereiken.

 

Pringle stelt dat je dit kunt doen door:

1. Het bieden van liefde en veiligheid

De relaties die een kind heeft en waaraan het wordt blootgesteld tijdens zijn ontwikkeling, vormen de basis voor al zijn toekomstige relaties. Het bieden van een stabiele, continue en betrouwbare omgeving voor een kind zal hun eigenwaarde vergroten en hen helpen een duidelijke identiteit te ontwikkelen. De zekerheid van een vertrouwde plaats en/of routine zal hen een gevoel van zekerheid geven wanneer al het andere om hen heen nieuw en onvoorspelbaar aanvoelt.

2. Je kind nieuwe ervaringen laten beleven

Nieuwe ervaringen zijn net zo belangrijk voor de geest om te groeien als voedsel voor het lichaam. Ze helpen kinderen de wereld om hen heen te begrijpen. Door ze de kans te geven om op een veilige manier rollenspellen te spelen en te experimenteren, leren ze later in hun leven met nieuwe ervaringen om te gaan. Voor jongere kinderen kan dit gebeuren met jou erbij, door te spelen en te doen alsof, terwijl oudere kinderen en tieners eerder zullen experimenteren met nieuwe rollen met anderen, zoals een eerste vriendje/vriendinnetje of een baan.

3. Lof en erkenning geven

Weet je nog hoe moeilijk opgroeien was?! Het vergt een enorme hoeveelheid emotioneel, sociaal en intellectueel leren. En het vereist een beetje stimulans om dat vol te houden door alle hobbels en uitdagingen heen. Lof en erkenning van volwassenen die van een kind houden, en die het kind willen behagen, helpt het om plezier te beleven aan zijn prestaties en vooruitgang. Lof en erkenning vergroten het zelfrespect en het vertrouwen om in de toekomst met moeilijkheden om te gaan.

4. Aanmoedigen van verantwoordelijkheid

Een kind de kans geven om op een veilige manier zijn verantwoordelijkheid te vergroten, stelt hem in staat om later proactief verantwoordelijkheid te nemen. Je kunt dit ondersteunen door hen te helpen zich te ontwikkelen van een gevoel van persoonlijke onafhankelijkheid (bv. hun eigen haar borstelen) tot verantwoordelijkheid voor hun eigen beslissingen (bv. wanneer hun eigen haar borstelen), en uiteindelijk tot het nemen van verantwoordelijkheid voor anderen (bv. de volledige verantwoordelijkheid nemen voor de verzorging van een huisdier).

Theorie toepassen in jouw situatie

Elk van deze behoeften zal in elk gezin waarschijnlijk op een andere manier en op een ander niveau worden vervuld. Wat de behoeften van het ene kind volledig bevredigt, bevredigt misschien niet de behoeften van een ander kind. Woorden als “liefde” en “erkenning” betekenen iets verschillende dingen, zelfs voor twee mensen die samen zijn opgegroeid en soortgelijke ervaringen hebben.

Neem een paar minuten de tijd om na te denken over wat elk van deze behoeften voor jou betekent en stel jezelf dan deze vragen:

  • Hoe zou de vervulling van elk van deze behoeften voor jouw kind eruit zien?
  • Als meerdere kinderen hebt, wat zou dan voor elk van hen anders zijn?
  • Hoe zou je weten dat je aan de behoeften van je kind voldoet – wat zouden ze doen, zeggen en voelen?
  • Aan welke behoeften van je kind voldoet jij?
  • Wat zou u kunnen doen om beter aan de behoeften van uw kind te voldoen?
  • Aanhoudend gevoel van ontevredenheid;
  • Gevoel van geblokkeerde creativiteit.

In geval van twijfel, en als je daartoe in staat bent, kun je altijd aan je kind vragen wat hij denkt. Probeer open vragen te stellen (vragen die niet met ja of nee kunnen worden beantwoord) en beloof om zonder onderbreking naar de antwoorden te luisteren. Het kan helpen om te blijven vragen: “Wat nog meer?” totdat je kind zegt dat hij niets meer te zeggen heeft, voordat jij weer begint.

 

Een kindercoach je altijd kunnen adviseren over hoe jij, als ouder, dit goed kunt aanpakken in jou specifieke situatie.