Zelfvertrouwen opbouwen: 3 manieren die je moet proberen

zelfvertrouwen opbouwen

Geestelijke gezondheid, zoals angst en depressie, kan een laag gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen enorm beïnvloeden. We hebben allemaal wel eens momenten dat onze innerlijke stem en meningen onvriendelijk worden, dat we geen vertrouwen hebben in onze eigenwaarde en capaciteiten. Lees wat jij hier zelf aan kunt doen of hoe een life coach jou hierbij kan helpen.

Op zoek naar een life coach?

Vind je coach via Coachregio en kom eenvoudig in contact.

Eigenwaarde en zelfvertrouwen kunnen doorwerken in onze geestelijke gezondheid, wat soms een vicieuze cirkel veroorzaakt en langdurige vastzittende patronen in gedachten en gedragingen. Het goede nieuws is dat deze gedachten en gedragingen kunnen verdwijnen.

Hoe is het met je zelfvertrouwen?

Misschien heb je last van zelfpraat waarbij je innerlijke criticus dingen zegt als: “Ik ben niet goed genoeg, ik kan dit niet,” of “Ik ben waardeloos”.

 

Het kan zijn dat anderen je onder druk zetten, of dat je te veel druk op jezelf legt. Stress en ingrijpende gebeurtenissen in het leven, zoals een ziekte, het verlies van een geliefde of veranderingen in het leven, zoals een nieuwe baan, kunnen een grote impact hebben en we kunnen gaan twijfelen aan onze eigenwaarde.

 

We nemen ook van jongs af aan de overtuigingen van anderen over en blijven dat ons hele leven doen. Dit kan van ouders of voogden komen, maar ons zelfvertrouwen kan ook worden beïnvloed door dingen als onszelf vergelijken met anderen op sociale media of onrealistische verwachtingen die door tv-programma’s worden geprojecteerd.

Hoe ga je ermee om?

Ongezonde manieren om met een laag zelfvertrouwen om te gaan of ermee om te gaan zijn dingen vermijden, jezelf verstoppen, negatief praten, een pessimistische kijk op het leven hebben of meer gaan drinken, roken of eten dan gewoonlijk. Een life coach of een leefstijlcoach zijn geschikte coaches die je hierbij kunnen ondersteunen.

Zelfbeperkende overtuigingen

Bij coaching heb je misschien al eens gehoord van de term ‘zelfbeperkende overtuigingen’. We hebben allemaal zelfbeperkende overtuigingen die ons tegenhouden in het leven of overtuigingen die ons niet langer dienen.

 

Het voordeel van coaching is dat je deze zelfbeperkende overtuigingen kunt verwijderen om nieuwe, solide zelfovertuigingen op te bouwen, die je goed van pas komen voor zowel je mentale gezondheid als je leven in het algemeen.

Zelfvertrouwen opbouwen: Hoe bouw je aan je zelfvertrouwen?

Laten we eens kijken naar drie manieren waarop we ons zelfvertrouwen kunnen opbouwen.

1. Overtuiging opbouwen

Zet een onaardige gedachte om in een positieve uitspraak doel en overtuiging in plaats daarvan. Schrijf een verklaring op met ‘Ik geloof dat ik kan/wil…’ gevolgd door hoe je je wilt voelen of wat je in plaats daarvan wilt bereiken.

 

Denk vervolgens na over al het bewijs dat je hebt, en schrijf het op, om je nieuwe overtuiging te ondersteunen, op te bouwen en te versterken.

2. Perspectief krijgen

Het kan ook nuttig zijn om dingen in perspectief te plaatsen, door in de schoenen van iemand anders te gaan staan, door een persoon te kiezen wiens mening er echt toe doet en die belangrijk voor je is. Wat zou die goede vriend, familielid of iemand die je waardeert, zeggen dat jouw top drie kwaliteiten zijn?

3. Zet je gedachteschakelaar om

Door je er bewust van te worden wanneer je innerlijke criticus aan het werk is, kun je beginnen met het omdraaien van je mind switch om in plaats daarvan je sterke punten, waarden, en vindingrijke positieve gedachten, gevoelens en gedragingen te herkennen en er aandacht aan te besteden. Je hersenen zullen beginnen met het bouwen van nieuwe neurale paden en beginnen met het opmerken van meer van de goede dingen.

Coaching voor zelfvertrouwen kan nieuwe duurzame en zinvolle gedachten en gedragingen creëren. Positieve resultaten zijn onder meer een toename in eigenwaarde en innerlijk vertrouwen, het kan angst verminderen en de geestelijke gezondheid verbeteren, sterkere veerkracht en gezonde gewoonten vormen, relaties verbeteren, een gevoel van prestatie krijgen, een positieve kijk op het leven hebben en een diepe acceptatie van jezelf voor het unieke prachtige individu dat je bent.