Stresscoach & Stresscoaching

Zoek je een stresscoach? Bekijk coaches

Stresscoach

Een stresscoach helpt coachees om hun leven op verschillende gebieden te evalueren (d.w.z. werk, thuis, emotioneel en lichamelijk welzijn) en om positieve strategieën te ontwikkelen. Stress coaching kan worden afgestemd op de individuele behoeften van elke coachee en kan persoonlijk of op afstand worden gegeven om coachee te helpen een beter algemeen welzijn te bereiken.

Je wilt zeker weten dat je met de beste stress coach in contact komt. Via Coachregio vind je een overzicht van gekwalificeerde stresscoaches. Elke coach heeft een eigen profiel met informatie als werkwijze, kwaliteiten, ervaringen, opleidingen en contactgegevens.

Overweeg je stresscoaching?

Vergelijk stresscoaches en kom direct in contact.

Wat onze gebruikers zeggen

“Wat een fijne website! Het vinden van een geschikte coach, voor mijn unieke situatie, is hiermee een stuk makkelijker!”

Juul

“Prettig idee dat alle coaches zijn geverifieerd en dat je via de filters bij de beste coaches uitkomt.”

Stefan

Stresscoach zoeken

Een goede stresscoach vinden kan lastig zijn. Vind hieronder eenvoudig de beste stress coach in Nederland voor jouw specifieke situatie.

2 coaches beschikbaar | Wis filters

Wat doet een stresscoach?

Het doel van een stresscoach is om je een gevoel van ruimte, reflectie en helderheid te bieden. Als het gaat om stress, is het doel van de coach om je te helpen de onderliggende oorzaken te begrijpen, in plaats van de symptomen te ‘verhelpen’. Dit gebeurt door middel van een reeks gesprekken waarin de stresscoach vragen zal stellen om je te helpen inzicht te krijgen en inzichten of overwegingen aan te reiken waar je misschien nog niet aan had gedacht.

Met iemand die onbevooroordeeld en los van andere aspecten van jouw leven over stress kan praten, kan je helpen jouw gevoelens in een veilige omgeving te verwerken, zonder te oordelen.

Degenen die stresscoaching aanbieden, kunnen je ook helpen om strategieën en verwerkingstechnieken te bedenken om stress te verminderen en er beter mee om te gaan als die zich voordoet. Dit kan het aanleren van ontspanningsvaardigheden, dagboektechnieken of zelfs meditatie omvatten.

Als u begrijpt waardoor je jezelf gestrest voelt, kan je de gewoontes en gedragingen veranderen die tot stress leiden – bijvoorbeeld grenzen stellen en meer ‘nee’ zeggen. Je stresscoach begeleidt je bij deze veranderingen en biedt je de hele tijd ondersteuning.

Soms kunnen we niet bepalen welke stressvolle gebeurtenissen ons zullen overkomen. Door met een stresscoach te werken, kun je je emotionele veerkracht ontwikkelen zodat je beter in staat bent om ermee om te gaan. Vaak is het niet de gebeurtenis zelf die stress oplevert, maar onze reactie erop.

Een stresscoach kan je dus helpen om te gaan met de stress die je ervaart. Hij of zij neemt de stress niet van je weg, maar leert je in plaats daarvan de vaardigheden om stress te herkennen en ermee om te gaan. Een stresscoach wordt ook vaak ingezet bij mensen met verschijnselen van een burnout.

Je analyseert de oorzaak van de stress en bepaalt wat de meest geschikte aanpak is. De stresscoach kan je helpen een nieuw perspectief aan te nemen om stress op lange termijn te verminderen.

Het resultaat van werken met een stresscoach zou kunnen zijn:

  • Meer weerbaarheid tegen stress;
  • Nieuwe strategieën om stress te verminderen;
  • Meer leuke activiteiten in je leven;
  • Betere relaties;
  • Een verandering in je baan of zelfs carrière;
  • Een nieuw opwindend levensplan.

Wanneer een stress coach?

Mensen met een complex en dynamisch leven kunnen periodes van verhoogde stress en verminderde productiviteit doormaken.

Ze worstelen vaak met het vinden van een balans tussen persoonlijke en professionele verplichtingen en hebben misschien hulp nodig bij het ontwikkelen van een gestructureerde, duurzame agenda, of bij het aanpakken van onderliggende problemen zoals angsten.

Als je je gestrest, geïrriteerd of zelfs opgebrand of depressief voelt, laten we dan eens kijken wat hiervan de oorzaak is.

Misschien stel je jezelf vragen als de volgende:

  • Hoeveel van de stress waar ik onder lijd, heb ik eigenlijk zelf in de hand?
  • Hoe is het mogelijk dat anderen minder last hebben van stress?
  • Hoe kan ik weerbaarder worden tegen stress?
  • Hoeveel stress creëer ik eigenlijk zelf door mijn mindset?
  • Moet ik op zoek naar een andere baan met minder stress?

Met een stresscoach zal u in staat stellen antwoorden te vinden op deze vragen en vervolgens deze informatie te gebruiken om nieuwe strategieën te creëren voor een betere stressbeheersing.

Online stresscoach

De laatste tijd is het gebruiken van een stresscoach online, een veel gebruikte vorm van coaching. Een van de redenen is omdat het simpelweg veel voordelen kent ten opzichte van fysieke coaching. We willen een aantal van deze voordelen met je delen, zodat ook jij deze nieuwere manier van coaching en ondersteuning kunt omarmen.

  • Er zijn meer coaches om uit te kiezen;
  • Jullie zijn beiden meer aanwezig;
  • Het is efficiënter en kostenefficiënt;
  • Minder afleiding en meer privacy.
stresscoaching

Wat is stress eigenlijk?

Stress is iets waar we allemaal wel eens mee te maken hebben. Misschien is het een situatie of gebeurtenis die stress veroorzaakt, of misschien is het onze reactie op iets waardoor we ons overweldigd voelen. Wat de reden ook is, stress treft ons allemaal.

Voor sommigen van ons is het echter een terugkerend probleem dat na verloop van tijd ernstige gevolgen kan hebben voor onze gezondheid en ons welzijn. Er zijn veel manieren om beter met stress om te leren gaan, zoals het ontwikkelen van emotionele veerkracht en het invoeren van meer rust en ontspanning in onze routines, maar soms hebben we ondersteuning nodig.

Hier bespreken we hoe een coach kan helpen bij stressmanagement, door begeleiding en inzicht te bieden zodat je beter met stress kunt omgaan. Maar laten we eerst eens nader bekijken wat stress is.

Stress is een fysiologische reactie die we voelen in situaties waarin we ons bedreigd voelen. Het is niet noodzakelijk ongezond. Sterker nog, mensen hebben een zekere mate van stress nodig om optimaal te kunnen presteren.

Er is dus niets mis met een beetje stress. Als het echter je leven gaat beheersen en het stressniveau gedurende een lange periode hoog is, zal dit negatieve gevolgen hebben. Het kan je immuunsysteem verzwakken en je vatbaarder maken voor ziekten.

De fysiologische effecten kunnen schadelijk zijn voor het hart en de bloedvaten en kunnen mogelijk de hersenen beschadigen. Een stresscoach kan u helpen stressvolle gedachten los te laten en prioriteiten te stellen, waardoor u beter met stress kunt omgaan.

Stress begrijpen

Soms is het gemakkelijk voor ons om te weten wanneer we gestrest zijn, maar soms herkennen we niet eens dat we gestrest zijn. Dat komt omdat stress zich op verschillende manieren kan uiten en vaak zowel fysiek als emotioneel invloed op ons heeft.

Wanneer we ons gestrest voelen, maakt ons lichaam cortisol en adrenaline (soorten hormonen) vrij. Zo reageert het lichaam op een bedreiging en bereidt het ons voor om te vechten, weg te rennen of te bevriezen (de zogenaamde ‘vecht-, vlucht- of bevriesreactie’). In het verleden vertrouwde de mens op deze reactie om bedreigingen zoals sabeltandtijgers en andere situaties van leven of dood het hoofd te bieden.

Tegenwoordig ervaren we minder dagelijkse levensbedreigende momenten, maar worden we in plaats daarvan geconfronteerd met minder tastbare bedreigingen zoals een uitpuilende inbox. Terwijl onze bedreigingen zijn veranderd en geëvolueerd, is de reactie van onze hersenen dat niet. Dit betekent dat de stresshormonen nog steeds vrijkomen en dat we de effecten voelen, zelfs als we ons niet in een situatie van leven of dood bevinden.

Onze hersenen zijn gevoeliger geworden voor waargenomen bedreigingen en kunnen in overdrive gaan. Dit kan leiden tot chronische stress en aandoeningen zoals angst.

Om te bepalen of je gestrest bent of niet, kan je letten op de volgende stresssymptomen:

  • een gevoel van overweldiging;
  • racende gedachten;
  • angstig;
  • moeite met slapen;
  • een verandering in eetlust;
  • afsnauwen van mensen;
  • moeite met beslissingen nemen;
  • huilerig gevoel;
  • oppervlakkige ademhaling;
  • hoofdpijn;
  • spijsverteringsproblemen;
  • pijn op de borst;
  • duizelig gevoel;
  • spierspanning;
  • zich altijd moe voelen;
  • hoge bloeddruk.

Stress kan ons op verschillende manieren beïnvloeden en de oorzaken kunnen uiteenlopen. Voor sommigen komt het doordat ze onder druk staan, een grote verandering moeten verwerken of geen controle hebben over een situatie. Voor iemand anders kan een gebrek aan dingen om te doen stress veroorzaken of het hebben van verantwoordelijkheden die overweldigend aanvoelen.

Wat voor de een stressvol is, hoeft voor de ander niet per se stressvol te zijn. U kunt een duidelijke oorzaak voor uw stress hebben, of het kan een opeenstapeling van kleinere dingen zijn. Dit hangt allemaal af van onze individuele omstandigheden.

Wat kan hulp bieden?

Er zijn veel verschillende manieren om met stress om te gaan en het is belangrijk om iets te vinden dat voor jou werkt. Dat kan betekenen dat je je levensstijl moet aanpassen en zelfhulptechnieken moet gebruiken (we geven je verderop wat tips), maar het kan ook betekenen dat je professionele hulp moet zoeken.

Er zijn verschillende soorten hulp beschikbaar, afhankelijk van uw persoonlijke omstandigheden. Als u zich zorgen maakt over uw geestelijke gezondheid, is het raadzaam hulp te zoeken bij een geestelijk verzorger zoals een psycholoog. Als dat niet het geval is, kan het nuttig zijn om life coaching te overwegen om te zien of deze vorm van hulp meer geschikt is.

Waarom werken met een stresscoach?

Als je eenmaal een stresscoach hebt gevonden met wie je graag wilt werken, kun je een eerste consult boeken. Dit is vaak een langere kennismaking of een telefoongesprek waarin je kunt schetsen waar je mee worstelt en kunt zien of jij en de stresscoach goed bij elkaar passen.

Als jullie beiden tevreden bent, kan je beginnen met het coachingsproces. Dit zal verschillen afhankelijk van de stresscoach, maar meestal omvat het een aantal gesprekken die ofwel in persoon of online plaatsvinden. Tijdens deze gesprekken werk je aan het achterhalen van de oorzaak van jouw stress en werk je aan manieren om de stress te verminderen en er beter mee om te gaan.

Je kunt doelen stellen voor jezelf en bepaalde gebieden hebben waarop je jezelf wilt richten tijdens elke sessie. Je coach zal je meer kunnen vertellen over het aantal sessies dat je zult hebben en hoe ze zullen werken.

Aan het einde van de stresscoaching kan je nadenken over de geboekte vooruitgang en een actieplan maken voor hoe je verder gaat zonder je stresscoach. Hij of zij kan je suggesties doen voor zelfhulptechnieken die je kunt gebruiken om het werk van de stresscoaching voort te zetten.

Stress coaching is dus een fantastische manier om meer helderheid te krijgen over wat je wilt van het leven en om je vervolgens te helpen je doelen sneller te bereiken.

Een coach tegen stress kan je helpen te zien wat je zelf niet kunt zien. Hij of zij creëert een kader voor je levensprojecten dat het gemakkelijker voor je maakt om je aan je afspraken te houden en je doelen te bereiken. Hij of zij zal je verantwoordelijk houden voor het succes dat je wenst en zal aan je zijde staan om je te helpen om te gaan met alle uitdagingen die je onderweg kunt tegenkomen.

Als onderdeel van stress coaching zal je niet alleen praktische strategieën behandelen; je zal ook onderzoeken hoe je mindset van invloed kan zijn op je persoonlijke effectiviteit. Als je begrijpt hoe jij en anderen functioneren als individuele mensen, dan gebeurt de echte magie van coaching: je zult je emotionele intelligentie en persoonlijke effectiviteit verbeteren.

Vragen over stresscoaching

We raden je aan om contact op te nemen met een paar stresscoaches – om te leren hoe ze werken en van daaruit een beslissing te nemen. De meeste stresscoaches bieden gratis kennismakingsgesprekken aan. Geen verplichtingen. Gewoon een kans om te zien of een stresscoach iets voor jou is. Dus wacht niet – ontdek de coaches op Coachregio en kom in contact met de coaches die je graag wilt leren kennen.

 

Een stresscoach kost meestal tussen de 50 en 150 euro per uur. Het eerste gesprek met een coach heet een intakegesprek en sommige stresscoaches vragen hier een apart bedrag voor vanwege het administratieve werk. Op hun profielpagina is dit vermeld én je kunt hiervoor ook de filter gebruiken.

De kosten van een stresscoach zullen per persoon verschillen. De prijzen zijn afhankelijk van factoren zoals de locatie, het type coaching dat nodig is en de lengte van de sessies.